Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Meer en meer zullen (toekomstige) artsen de patiënt in diens context en omgeving moeten leren kennen en behandelen (Raamplan, 2020). Een onderwijsmethode waarbij studenten in context leren en authentieke leerervaringen opdoen is community-based leren.1,2 Onder community-based leren wordt verstaan: een specifieke onderwijsactiviteit, waaraan studiepunten zijn gekoppeld en waarbinnen de student tegemoet komt aan (aangetoonde) maatschappelijke behoeften. De student maakt hierbij een vertaalslag van academische kennis naar praktische toepassing en in wisselwerking hiermee ontwikkelt de student meer inzicht in de eigen persoonlijke waarden, professionele identiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
In deze sessie wil de NVMO werkgroep ‘Diversiteit’ ervaringen delen en een discussie houden over de belangrijkste aspecten van community-based leren:
Vanuit docentenperspectief
Vanuit studentenperspectief
Vanuit perspectief van de ontvangende maatschappelijke organisatie
Doel:
Uitwisselen van ervaringen over de do’s en don’ts van community-based leren vanuit ErasmusMC, UMC Utrecht, Amsterdam UMC en Hogeschool Saxion. Onderwerpen die o.a. aan bod zullen komen:
– Wat is de toegevoegde waarde community-based leren?
– Hoe en waar integreer je dit onderwijs in het curriculum?
– Hoe kan je dit onderwijs toetsen?
– Hoe kan dit onderwijs online?
– Hoe zorg je ervoor dat dit onderwijs voor iedereen optimaal is (student, docent, ontvangende organisatie)?
Doelgroep:
Docenten, studenten, coördinatoren, onderwijsontwikkelaars
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Inleiding
Presentatie vanuit verschillende opleidingen en verschillende perspectieven
Discussie: bespreken 5 bovenstaande vragen, uitwisselen eigen ervaringen, tips, onderwijsvormen, handvatten
Referenties:
1. Claramita, M., Setiawati, E.P., Kristina, T.N. et al. Community-based educational design for undergraduate medical education: a grounded theory study. BMC Med Educ 19, 258 (2019).
2. Werkgroep Maatschappelijke studentbetrokkenheid. Maak werk van maatschappelijke betrokkenheid van studenten: een wederzijds belang. UvA:
2020.
Max aantal deelnemers :
40