Community-based leren in het medisch onderwijs

Informatie
Auteurs
E. F. van Beeck
J.L. Suurmond
K.N. Lanting
M.C. Seeleman
M.J. Oudbier
Organisatie
Amsterdam UMC
Amsterdam UMC loc. AMC
Erasmus MC
Saxion Hogeschool
UMC Utrecht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Meer en meer zullen (toekomstige) artsen de patiënt in diens context en omgeving moeten leren kennen en behandelen (Raamplan, 2020). Een onderwijsmethode waarbij studenten in context leren en authentieke leerervaringen opdoen is community-based leren.1,2 Onder community-based leren wordt verstaan: een specifieke onderwijsactiviteit, waaraan studiepunten zijn gekoppeld en waarbinnen de student tegemoet komt aan (aangetoonde) maatschappelijke behoeften. De student maakt hierbij een vertaalslag van academische kennis naar praktische toepassing en in wisselwerking hiermee ontwikkelt de student meer inzicht in de eigen persoonlijke waarden, professionele identiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

In deze sessie wil de NVMO werkgroep ‘Diversiteit’ ervaringen delen en een discussie houden over de belangrijkste aspecten van community-based leren:

Vanuit docentenperspectief

Vanuit studentenperspectief

Vanuit perspectief van de ontvangende maatschappelijke organisatie

Doel:

Uitwisselen van ervaringen over de do’s en don’ts van community-based leren vanuit ErasmusMC, UMC Utrecht, Amsterdam UMC en Hogeschool Saxion. Onderwerpen die o.a. aan bod zullen komen:

– Wat is de toegevoegde waarde community-based leren?

– Hoe en waar integreer je dit onderwijs in het curriculum?

– Hoe kan je dit onderwijs toetsen?

– Hoe kan dit onderwijs online?

– Hoe zorg je ervoor dat dit onderwijs voor iedereen optimaal is (student, docent, ontvangende organisatie)?

Doelgroep:

Docenten, studenten, coördinatoren, onderwijsontwikkelaars

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Inleiding

Presentatie vanuit verschillende opleidingen en verschillende perspectieven

Discussie: bespreken 5 bovenstaande vragen, uitwisselen eigen ervaringen, tips, onderwijsvormen, handvatten

Referenties:

1. Claramita, M., Setiawati, E.P., Kristina, T.N. et al. Community-based educational design for undergraduate medical education: a grounded theory study. BMC Med Educ 19, 258 (2019).

2. Werkgroep Maatschappelijke studentbetrokkenheid. Maak werk van maatschappelijke betrokkenheid van studenten: een wederzijds belang. UvA:

2020.

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee