Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Corona dwong het onderwijs van praktisch het ene op het andere moment het hele curriculum, dat misschien als vanzelfsprekend al jarenlang op dezelfde wijze werd vormgegeven, om te gooien naar digitale vormen. Inmiddels bijna 2 jaar verder (ten tijde van het congres) zijn we het nieuwe academische jaar gestart in een voor altijd andere onderwijswereld. Want dat wat jarenlang de norm was, is niet meer. Binnen de UTwente, Technische Geneeskunde (TG), is in de start van de pandemie snel geschakeld; wat kunnen we digitaal aanbieden, voor welke onderwerpen is de online-interactie een must en waar kunnen we volstaan met digitaal-éénrichtingsverkeer? Wanneer zetten we alles op alles om wél fysiek onderwijs te realiseren en hoe laten we dit aansluiten op de noodgedwongen digitale noodgrepen? Na twee jaar Corona en semipost-Corona onderwijs willen wij graag onze best-practices en absolute missers presenteren en de deelnemers van de workshop uitnodigen ook hun ervaringen te delen. Dit binnen passende theoretische kaders en met het doel in het post-Corona onderwijs het beste van alle offline én online opties vast te houden.
Doel:
De deelnemers hebben in een actieve en inspirerende snelkookpan met wisselende vormen:
inzicht gekregen in de best & worst practices van het (semipost-) Corona-onderwijs van de opleiding TG betreffende de onderdelen ‘communicatie en professioneel gedrag’
de eigen kennis, kunde en ervaringen van het (semipost-) Corona-onderwijs gedeeld en hiermee
een uitgebreide toolkit gecreëerd om het toekomstige onderwijs optimaal vorm te geven.
Doelgroep:
Docenten en onderwijs-ontwikkelaars binnen het onderwijsinstituut.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We starten met een actieve kennismaking en introductie. Na deze kick-off delen we de best én worst practices van het onderwijs in communicatie en professioneel gedrag, zoals gegeven binnen de opleiding TG in (semi post) Coronatijd. Hierna nodigen we de deelnemers uit de eigen voorbeelden in de groep te brengen. Nu in de breedte de successen en miskleunen zijn gedeeld zetten we de deelnemers aan het werk met een casus en de opdracht een optimaal lesplan te ontwikkelen, gebruik makend van de ‘extended post-corona-toolbox’. I.h.k.v. van ‘practice what you preach’ maken we in de workshop gebruik van verschillende vormen, waaronder audiovisuele en online-tools. Door de workshop heen linken we de praktijkvoorbeelden aan theoretische kaders.
Referenties:
Biesta, Gert. (2015). Het prachtige risico van onderwijs.
Artikel; Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario’s voor 1 september 2020, Gepubliceerd op 3 mei 2020, Barend Last
Max aantal deelnemers :
Minimaal 20, maximaal 30 deelnemers