Het leren in groepen met behulp van Design Thinking (DT) en Creative Problem Solving (CPS) technieken.

Informatie
Auteurs
E. Pragt
S. J. van Luijk
Organisatie
MUMC+
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De betekenis en gebruik van Design Thinking (DT) en Creative Problem Solving (CPS) technieken in het (medisch) onderwijs.

Doel:

Kennismaken met denk- en werkwijze van DT en CPS technieken

Doelgroep:

Studenten en docenten

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Deze workshop leren deelnemers hoe DT en CPS kunnen bijdragen aan het oplossen van complexe vragen en problemen binnen de gezondheidszorg.

De arts van de toekomst zal continu te maken krijgen met veranderingen en vernieuwingen in de zorg waarmee hij adaptief en flexibel moet omgaan. Om deze essentiële competenties aan te leren is kennis van en oefenen met DT en CPS-technieken noodzakelijk. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de randvoorwaarden voor het leveren van goede zorg. Deze technieken kunnen binnen meerdere blokken en cursussen worden ingezet.

De manier van denken en werkwijze van bovengenoemde technieken zijn met name geschikt voor het oplossen van complexe problemen waarbij de afgrenzing van het probleem lastig is. Gedurende het proces komt men tot onverwachte invalshoeken en kunnen er originele ideeën ontstaan. Gestimuleerd wordt “out of the box” te denken. Voor deze benadering zijn met name sociale en organisatieproblemen geschikt waarbij de vraag wordt gedefinieerd vanuit de behoeften van de klant (patiënt, afdeling en ziekenhuis). Voorbeelden zijn bijvoorbeeld: “hoe zorg ik ervoor dat uitval van verpleegkundigen van een ic-afdeling zoveel mogelijk wordt voorkomen, hoe zorg ik voor een goede uitwisseling van ervaringen tussen patiënten met een mammacarcinoom of hoe kan ik ervoor zorgen dat studenten digitaal onderwijs nuttig, wenselijk en leuk vinden”.

In deze workshop doorlopen de deelnemers alle fasen van DT van een gepresenteerd probleem. Voor elke fase zijn tools beschikbaar die worden geoefend.

De workshop bestaat uit twee delen elk met een lengte van 75 minuten die niet los van elkaar kunnen worden gevolgd. De totale duur van de workshop is dus 150 minuten.

Referenties:

Road map for Creative Problem Solving Techniques, Katrina Heijne & Han van der Meer, BOOM uitgevers Amsterdam,2019

Design Thinking, Teun den Dekker, Noordhoff uitgevers Groningen/ Utrecht 2019

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee