Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Toen de COVID-19 pandemie zijn greep op het land verstevigde, moesten we allemaal nieuwe manieren vinden om alledaagse dingen te doen die we normaliter op de automatische piloot deden; ook in het medisch onderwijs. Noodgedwongen schakelden docenten en artsen in opleiding massaal over op een ‘nieuw normaal’ op afstand. Technologische middelen hielpen iedereen uit de brand, terwijl deze ook worden ervaren als ‘beperkend’.
Nu het stof wat gedaald is, zien we dat de technologie ons weliswaar te hulp schiet, maar dat zij verre van een neutraal en onschuldig middel is. Technologie verandert wat wij doen en soms verandert ze zelfs een beetje wie wij zijn. Waar wij in de jaren ’90 nog verbaasd waren over die vreemde vogel die een mobiele telefoon bij zich droeg, zijn wij nu verbaasd over die vreemde vogel die geen mobiele technologie bij zich draagt.
Wat wij snel vergeten is dat technologie ook moreel gezien niet neutraal is. Hoewel nieuwe technologie soms normenverschuivingen teweegbrengt, komen bestaande normen ook tot uiting in de technologie die we ontwikkelen. Pacheco, die schrijft over technologie en educatie (2020), beargumenteert dat de pandemie geen substantiële verandering teweegbrengt in het onderwijs. Wij hadden bijvoorbeeld al een voorkeur voor disciplinaire kennis, die geworteld is in het discours van objectieve standaarden en verantwoording. De pandemie heeft bovendien een reeds bestaande ‘technologisering’ van het onderwijs verder versneld. Het nieuwe normaal is misschien een voortdurend heden. Hoe ver reikt de invloed van technologie op ons medisch onderwijs dus eigenlijk?
Doel:
In deze interactieve rondetafelsessie over technologie en communicatie bespreken we met de deelnemers verschillende perspectieven op ons eigen technologiegebruik in het alledaagse leven en het medisch onderwijs. Hiermee bieden we deelnemers handvatten om een kritisch licht te werpen op technologie in medisch onderwijs.
Doelgroep:
Mensen die technologie gebruiken (om te communiceren)
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Met voorbeelden uit ons onderzoek naar online participatie in reflectieonderwijs (van Braak et al., 2021) en filosofische gedachte-experimenten gestoeld op de beginselen uit de techniekfilosofie, bespreken we met de deelnemers hoe techniek onze interacties op subtiele wijze aanpast. Het belangrijkste inzicht dat we tot stand brengen is dat technologie allesbehalve neutrale instrumenten zijn in de handen van de mens, die precies doen wat wij willen. Naar aanleiding van dit inzicht helpen we deelnemers nadenken over implementatie van technologie in medisch onderwijs.
Referenties:
Van Braak, M., Huiskes, M., Veen, M. & Schaepkens, S. (2021). Shall we all unmute? A Conversation
Analysis of participation in online reflection sessions for general practitioners in training.
Languages 2021, 6, x. https://doi.org/10.3390/xxxxx
Pacheco, J. A. (2020). The “new normal” in education Prospects 2021, 24 November.
https://doi.org/10.1007/s11125-020-09521-x
Max aantal deelnemers :
Geen maximum.