Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De afgelopen decennia is de volksgezondheid sterk verbeterd. Deze vooruitgang gaat echter vaak ten koste van de natuurlijke systemen op aarde die verantwoordelijk zijn voor een stabiel klimaat, schoon water, biodiversiteit en biochemische kringlopen1,2. Hierdoor worden de ‘planetary boundaries’, de veilige grenzen waarbinnen deze processen goed blijven functioneren, overschreden2 en wordt een verdere vooruitgang of zelfs een status quo op het gebied van volksgezondheid bedreigd1,2.
In het nieuwe raamplan3 ligt nadruk op preventie, zoals bijvoorbeeld het adviseren van patiënten in levensstijl (voeding, beweging etc) om de eigen gezondheid te bevorderen. Ook is er aandacht voor het maatschappelijk handelen van artsen, zoals het verbeteren van de volksgezondheid als geheel. Het werkveld van Planetary Health gaat over de gedachte dat de gezondheid van de mens onlosmakelijk verbonden is aan de gezondheid van onze planeet. Dit sluit aan bij bovengenoemde aspecten van het raamplan. Verschillende organisaties vragen al langer aandacht voor Planetary Health1,4, toch krijgt dit onderwerp nu weinig aandacht in de geneeskunde opleidingen in Vlaanderen en Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Australië, de VS, Zweden en Engeland.
De NVMO werkgroep Wetenschappelijke Vorming ziet mogelijkheden om dit onderwerp te integreren in onder andere de leerlijn academische vorming. We willen immers studenten opleiden die kritisch reflecteren op maatschappelijke en ethische aspecten van gezondheid, over de grenzen van hun vakgebied heen kijken en wetenschappelijk onderbouwd handelen. Onderwijs over Planetary Health zou kunnen starten met bewustwording, wetenschappelijke kennis en reflectie om vervolgens studenten verder te equiperen voor concrete activiteit.
In deze rondetafelsessie gaan we in op de vraag hoe we het brede onderwerp van Planetary Health kunnen integreren in het medisch curriculum.
Doel:
Kennismaken met het concept Planetary Health en de link tussen Planetary Health en patiënten die de arts dagelijks ziet. Concrete ideeën met elkaar delen met betrekking tot: waar kan aandacht voor dit onderwerp komen in medische curricula, hoe kunnen we dit duurzaam in het onderwijs verankeren, en wie zou verantwoordelijk kunnen of moeten zijn voor dit onderwijs.
Doelgroep:
Docenten, studenten, beleidsmakers, onderwijskundigen, curriculumontwikkelaars, opleiders, geïnteresseerden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na de inleiding volgt een inspirerende presentatie van een internationaal expert. Vervolgens wordt in groepen gediscussieerd over Planetary Health in medische curricula, aan de hand van de concrete vragen: waar, hoe, hoeveel, wanneer? Er wordt afgesloten met een plenaire terugkoppeling van de opbrengsten, het delen van inzichten en een samenvatting van de bevindingen.
Referenties:
1. Whitmee S., et al., Safeguarding human health… Lancet 2015, 386:1973-2028
2. Rockström, J., et al., A safe operating space for humanity, Nature 2009, 461:472-475
3. Raamplan Artsopleiding, mrt 2020, NFU
4. Shaw et al., AMEE Consensus Statement… Med Teacher 2021,19:1-15
Max aantal deelnemers :
30