Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Wanneer individuen samen werken of leren is er altijd sprake van relaties tussen personen. Toch gaat veel (medisch) onderwijskundig onderzoek voorbij aan dit relationele aspect, en worden voornamelijk eigenschappen van individuen meegenomen als variabelen om onderwijs te bestuderen. Relaties kunnen steun bieden, resources aanreiken, of een bron van beïnvloeding zijn. Individuele prestaties kunnen daardoor sterk worden bepaald door de manier waarop individuen deel uitmaken van een groter web van sociale relaties. Met sociale netwerk analyse proberen we onderwijs, leren en opleiden (in de gezondheidszorg) te begrijpen door juist wel naar die relaties tussen personen te kijken, vanuit de intuïtieve gedachte dat dat cruciale elementen zijn in het verloop van onderwijsprojecten of -innovaties.
Doel:
Deelnemers (verder) kennis laten maken met netwerkonderzoek; samen met hen de rol van sociale netwerk analyse in (medisch) onderwijs onderzoek uitdiepen door naast inzichten uit medisch onderwijs ook de inzichten uit onderwijskundig onderzoek in po-, vo- en mbo-scholen mee te nemen; en reflecteren op hoe iedere deelnemer profijt kan hebben van een netwerkperspectief in zijn of haar eigen onderzoek.
Doelgroep:
Voor alle medisch onderwijs onderzoekers en onderwijsvernieuwers die (meer) aandacht willen hebben voor (de invloed van) het netwerk waar hun doelgroep deel van uitmaakt.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de ronde tafel,die zowel online of offline kan plaatsvinden, gaan deelnemers met elkaar het gesprek aan. Na een korte presentatie van de moderatoren om de deelnemers (verder) kennis te laten maken met “netwerk-denken” vervolgen wij met een korte,individuele reflectie voor de deelnemers: welke personen maken deel uit van mijn eigen (professionele) netwerk?Welke rollen nemen personen in mijn netwerk in? Op basis van wat soort relaties is mijn netwerk opgebouwd?Daarna zal de focus zich verplaatsen naar de waarde en relevantie van verschillende netwerkperspectieven. Welk perspectief leent zich voor welk type onderzoeksdoel of -vraag? Hoewel verschillende perspectieven elkaar niet noodzakelijk uitsluiten, zijn er twee algemene perspectieven om naar netwerken te kijken: ego-centred vs socio-centred. Wanneer is het waardevol om het netwerk rond één persoon in kaart te brengen (ego-centred), en met welk onderzoeksdoel breng je juist een heel netwerk in kaart (socio-centred)? Het gesprek wordt theoretisch ingekaderd in drie onderzoekstradities rondom de invloed van netwerken met een focus op sociale interactie en verbondenheid: social support, social capital en social influence. Een denkbare spin-off van deze ronde tafel is tevens dat deelnemers in contact komen met collega’s die bezig zijn met gelijksoortige vraagstukken rond “netwerk-denken” en zij elkaar kunnen inspireren en blijvende netwerken kunnen vormen.
Referenties:
Borgatti, Stephen & Mehra, Ajay & Brass, Daniel & Labianca, Giuseppe. (2009). Network Analysis in the Social Sciences. Science (New York, N.Y.). 323. 892-5. 10.1126/science.1165821.
Max aantal deelnemers :
25-30