Opleiden voor de geneeskunde van de toekomst

Informatie
Auteurs
A.E. van Ede
I.J. van Wijk
M.A. Westerhof
M.J.T. Gerhardus
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Radboudumc
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

We leiden studenten geneeskunde op voor het toekomstige complexe zorglandschap. De arts van straks moet kunnen omgaan met technologische innovaties, exponentiële groei van wetenschappelijke kennis, maatschappelijke ontwikkelingen en bedreigingen zoals pandemieën. Daarnaast moet er aandacht blijven voor welzijn en vitaliteit, academische ontwikkeling, professionaliteit, keuzemogelijkheden, multidisciplinair werken en diversiteit.

Is het concept van de driejarige bachelor geneeskunde, gevolgd door een driejarige master, nog steeds passend in deze context? In deze rondetafelsessie willen we de huidige structuur van de opleiding vanuit meerdere perspectieven ter discussie stellen.

In de huidige opbouw hebben studenten vanaf dag één de focus op arts worden en hebben we zes jaar de tijd om ze hierin te begeleiden. De ‘doorstroommaster’ in de geneeskunde staat echter onder druk. Het faciliteren van de uitstroom na de bachelor naar andere masters biedt voor een aantal studenten wellicht een heel nieuw perspectief op hun toekomst.

Veel landen kennen de opbouw van een brede wetenschappelijk gerichte bachelor in de levenswetenschappen, gevolgd door een vierjarige ‘medical school’. Als we de instroom in de master geneeskunde zouden faciliteren voor studenten vanuit verschillende bacheloropleidingen, en daarmee de keuze voor de geneeskunde verplaatsen naar een latere fase, levert dit een meer diverse groep masterstudenten op. Zij brengen eigen kennis, ervaring en perspectieven mee. In de huidige zij-instroomprogramma’s en arts-onderzoeker masters zien we hoe goed dit concept werkt. Deze studenten doen het uitstekend in onze huidige masters geneeskunde en bereiken soepel de beoogde eindkwalificaties.

Is het einde van het tijdperk ‘bachelor geneeskunde gevolgd door master geneeskunde’ in zicht?

Doel:

Reflecteren op de huidige opbouw van de geneeskundestudie en brainstormen over toekomstbestendigheid. Door met elkaar te kijken naar de voor- en nadelen van de huidige structuur en mogelijke alternatieven te exploreren, kunnen deelnemers zich een beeld vormen van de in hun ogen optimale opbouw van de studie geneeskunde, om in de eigen instelling op grote of kleine schaal initiatieven te ontwikkelen om die te bewerkstelligen.

Doelgroep:

Docenten, studenten, opleiders, onderwijsontwikkelaars, curriculumontwerpers, beleidsmedewerkers, onderwijskundigen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze rondetafelsessie gaan we met de deelnemers in gesprek over de toekomst van de opbouw van de artsopleiding in Nederland. We doen dit door kort enkele experts aan het woord te laten die diverse alternatieven en mogelijkheden belichten, om vervolgens de deelnemers in kleine groepen onder begeleiding van de moderatoren te laten werken aan een compacte opdracht. Tot slot worden de uitgewerkte opdrachten plenair nabesproken.

Referenties:

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee