Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Klimaatverandering is zowel het grootste gezondheidsprobleem als de grootste gezondheidskans van de 21e eeuw. [1] De opwarming van de aarde leidt tot meer extreme weersomstandigheden, meer hittestress, heftigere gevolgen van luchtvervuiling en een toename van verspreiding van infectieziekten – ook in Nederland. Juist door het integreren van klimaat- en (preventief) gezondheidsbeleid kan gezondheidswinst gemaximaliseerd worden. Artsen wordt hierin een belangrijke rol toegeschreven: zij kunnen het gezondheidsprobleem tastbaar maken en patiënten aanmoedigen gezonde en duurzame keuzes te maken. Bovendien kunnen zij de zorg zelf verduurzamen – goed voor 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot.
Hoewel het broeit onder jonge artsen om deze rol op te pakken, was het onduidelijk hoe Nederlandse geneeskundestudenten zich tot het klimaatprobleem verhouden. Bovendien worden klimaatverandering en bijbehorende gezondheidseffecten zelden tot niet in het medisch curriculum onderwezen [2], ondanks frequente oproepen in wetenschappelijke literatuur die het belang hiervan onderstrepen.
De Geneeskundestudent onderzocht daarom middels haar jaarlijkse enquête hoe geneeskundestudenten zich verhouden tot de gezondheidscrisis die klimaatverandering veroorzaakt en onderwijs hieromtrent. Van de 3.489 respondenten blijkt dat 70% (n=2.429) nadrukkelijk een rol ziet voor artsen in de verduurzaming van de zorg. Daarnaast vindt 70% (n=2.433) van hen dat artsen een verantwoordelijkheid hebben om de gezondheidseffecten van klimaatverandering te benadrukken in het klimaatdebat. Ook geeft 72% (n=2.511) van de respondenten aan dat er meer aandacht voor klimaatverandering en gezondheid in het medisch onderwijs zou moeten zijn. Deze uitslagen komen niet overeen met het huidige onderwijsaanbod.
Doel:
In deze ronde tafel sessie wil De Geneeskundestudent de resultaten van haar enquête verder toelichten, met participanten de rol van (toekomstig) artsen in het klimaatvraagstuk nader bespreken en het gesprek aangaan over de kansen om klimaatonderwijs in het medisch curriculum te integreren.
Doelgroep:
Geneeskundestudenten, onderwijzers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
1) Presentatie: Kennis over klimaatverandering en relatie tot gezondheid; Kennisname van de uitslagen van de enquête van De Geneeskundestudent.
2) Panelbespreking met diverse zorgprofessionals: Kennisname van en onderschrijven van kansen en moeilijkheden in de rol van (toekomstig) artsen in verduurzaming van de zorg en het klimaatdebat.
3) Brainstorm in break-out groepjes/rooms: Verkennen van mogelijkheden om klimaatverandering in het medisch onderwijs te integreren.
4) Plenaire nabespreking: Formuleren kernpunten/uitkomsten; Realisatie belang van en van vraag naar onderwijs over klimaatverandering en gezondheid.
Referenties:
[1] Costello et al. Managing the health effects of climate change. Lancet. 2009;373(9676):1693-733
[2] El Omrani et al. Envisioning planetary health in every medical curriculum: an international medical student’s organization perspective. MedTeach. 2020;42(10)
Max aantal deelnemers :
40