Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Anderhalve maand na de invoering van de maatregelen in Nederland in verband met COVID-19, wordt de medische wereld aanhoudend in zijn greep gehouden door SARS-CoV-2. Dit heeft ook voor het medische onderwijs grote gevolgen, zowel in Nederland, als in andere landen[1,2]. Geneeskundestudenten worden geconfronteerd met aanpassingen in hun studieprogramma. Aan bachelorstudenten wordt in veel gevallen alternatief online onderwijs aangeboden. Coassistenten bevinden zich in de lastige positie dat hun coschappen tot nader order gestaakt zijn. Logischerwijs zijn er op alle faculteiten zorgen over de kwaliteit en toegankelijkheid van onderwijs en ook wordt rekening gehouden met studievertraging en een toename van wachttijd voor de master. Het doel van deze studie is om te inventariseren welke vormen van onderwijs en toetsing er aangeboden worden voor zowel bachelor- als masterstudenten en vooral hoe tevreden de studenten daarover zijn. Daarnaast wordt geïnventariseerd hoe studenten tegenover eventuele studievertraging staan en de mogelijkheden om deze te beperken. Tenslotte wordt bevraagd welke oplossingen en verbeterpunten geneeskundestudenten zien ter bevordering van het onderwijs.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Op dinsdag 28 april 2020 is een enquête van De Geneeskundestudent onder haar ruim 14000 leden verspreid middels een persoonlijke link. De enquête zal openstaan t/m 12 mei 2020. In de enquête zijn 22 vragen opgenomen over het onderwijs tijdens de coronacrisis. In deze enquête zijn open en gesloten vragen opgenomen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Heden, op 30 april 2020, hebben in totaal 1746 geneeskundestudenten de enquête volledig ingevuld. De resultaten zullen een kwalitatieve analyse behelzen ten aanzien van de verbeterpunten en oplossingen die studenten aandragen voor het hervatten van onderwijs op een coronaproof wijze. Daarnaast zal gericht gekeken worden welke middelen na anderhalve maand coronamaatregelen al ingezet worden en de tevredenheid van studenten over dit alternatieve onderwijs. Als derde onderdeel wordt gekeken naar de attitude van studenten ten opzichte van het verkorten en afschaffen van reguliere, keuze en oudste coschappen om studievertraging en toename van wachttijden te beperken.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Deze studie zal inzichtelijk maken welke onderwijsvormen er in korte tijd ontwikkeld zijn op de acht faculteiten. Ook worden de verschillen in tevredenheid tussen de faculteiten bestudeerd, wat een indicatie zou kunnen zijn voor de effectiefste onderwijsvormen. Daarnaast biedt deze studie een overzicht van creatieve oplossingen die door studenten zijn aangedragen opleveren. Dit onderzoek kan daarmee bijdragen aan de verbetering van het digitale onderwijs en biedt handvatten voor het vervolg van de coronacrisis én eventuele toekomstige pan- en epidemieën.
Referenties:
[1] Liang et al. (2020). Pandemics and Their Impact on Medical Training: Lessons From Singapore. Acad Med, 10.1097/ACM.0000000000003441. Advance online publication.
[2] Mian et al. (2020). Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC medicine, 18(1), 100.