Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Van alle facetten van hun werk scoren artsen het laagst op ‘administratieve- en regeltaken’.
Daarom nemen in het RadboudUMC 2e/3e jaars studenten geneeskunde deze taken over van de aios interne tijdens avonddiensten. Inzet van deze ‘stuarts’ (student-arts) bleek zeer succesvol. De arts ervaart minder ‘gedoe’, de patiënt wordt sneller en beter geholpen (volle aandacht van de arts) en de verslaglegging is meer compleet. Het werk wordt dus leuker én beter.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Vanuit de studenten geneeskunde is de belangstelling groot. Zij ervaren de baan als een waardevolle oriëntatie op hun toekomst. Ook de aios kunnen niet meer zonder. Inmiddels worden ook tijdens weekenddiensten stuarts ingezet. Tijdens de hectische ‘Corona weken’ begeleiden de stuarts de (40!) ‘gast aios’ om hen in te werken op de covid-afdelingen en hen te ondersteunen bij logistieke en organisatorische taken. Inmiddels loopt er een enquete om hun werkzaamheden te evalueren onder aios en staf.
In de VS wordt 1 op de 10 artsen ondersteund door een stuart (in de VS ‘scribe’ genoemd). Ook in Nederland worden steeds vaker stuarts/scribes ingezet bij onder meer specialismen met veel schrijfwerk (psychiatrie), hoge patiënt turnover (KNO, oogheelkunde) of bij (oudere) specialisten met ICT-aversie. Inmiddels wordt –vanwege Corona – ook geëxperimenteerd met ‘tele-scribing’. Daarbij typt de scribe thuis mee tijdens tele-consulten tussen arts en patient.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Ondergetekenden organiseerden in februari 2020 een congres (www.laatdedokterdokteren.nl) over scribes waarbij (ervarings)deskundigen uit uiteenlopende disciplines én scribes hun licht lieten schijnen over deze innovatie. Met ruim 100 deelnemers (artsen, aios, studenten geneeskunde, beleidsmakers) was de belangstelling groot. Hoewel er nog koudwatervrees bestaat hopen en verwachten wij dat binnen de zorg steeds vaker gebruik gemaakt gaat worden van scribes/stuarts.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Graag vertellen wij over de lessons learned in Radboud en andere zorginstellingen en gaan we in discussie met de deelnemers over mogelijkheden om koudwatervrees tegen deze innovatie om te zetten in ‘warmwaterverlangen’.
Dr. Lodewijk Schmit Jongbloed, arts (niet praktiserend), MBA
Prof. dr. J. de Graaf, Hoogleraar Interne Geneeskunde; Opleidingsdirecteur Medisch Specialistische Vervolgopleidingen at Radboudumc Health Academy
Referenties:
Literatuur
* Medical Scribes in Primary Care: Physician workflow and patient experience; JAMA Internal Medicine, September 2018; Pranita Mishra, MPP; Jacqueline C. Kiang, MD; Richard W. Grant, MD, MPH
* Spreekuurassistent op poli Traumachirurgie LUMC; Korter, goedkoper consult en tevreden artsen. NTVG 11-09-2018; Shaho Hasan, Pieta Krijnen, M. Elske van den Akker-van Marle, Inger B. Schipper en Kees A. Bartlema