Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Aanleiding
14 maart 2020 werd bij het Erasmus MC al het contactonderwijs stilgelegd, vanwege de coronacrisis. Het team Digitaal Leren en Innoveren heeft, samen met de docenten, de periode daarna veel werk verzet om het onderwijs te digitaliseren en online beschikbaar te stellen. Het resultaat is zowel synchroon als asynchroon leren door e-modules, videopresentaties, online webinars en werkgroepen, diagnostische toetsen en livestreams.
Echter, dit materiaal simpelweg ‘ergens’ neerzetten, faciliteert niet automatisch online leren, maar kan studenten doen verdwalen of demotiveren.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Beschrijving
Om studenten goed te ondersteunen in hun online leerproces, is het belangrijk dat het LMS aantrekkelijk, overzichtelijk en motiverend is. Daarom hanteren we als uitgangspunten:
Zorgen voor betrokkenheid1
Zorgen voor afwisseling
Zorgen voor duidelijkheid1
1
Omdat de studenten geen contactonderwijs meer hebben, is het belangrijk om toch sociale verbondenheid te creëren. Dit doen we met een weekintroductie door de docent op video en kleinschalige synchrone online onderwijsmomenten.
2
Wanneer studenten alleen PowerPointpresentaties of video’s moeten bekijken, is dat saai en weinig verdiepend. Het is dus belangrijk om verschillende leeractiviteiten aan te bieden in één week.
Daarom bieden we verschillende vormen van asynchroon onderwijs (video’s, e-modules) en synchroon onderwijs (weblectures, groepsopdrachten), afgewisseld met diagnostische toetsen.
3
Tijdens klassikale, interactieve onderwijssessies krijgen studenten aanwijzingen van de docent: wat is belangrijk, waarom moet je dit artikel lezen. Wanneer alleen online materiaal wordt ingezet, ontbreken deze aanwijzingen veelal. Het is dus belangrijk om online even duidelijk te zijn door heldere instructies en communicatie.
Daarnaast is het belangrijk om de leeractiviteiten op een overzichtelijke manier aan te bieden, zodat de student hoeft te zoeken naar benodigd materiaal. Dit doen we door alle leeractiviteiten per week in één overzichtstabel te zetten. Zo is voor studenten direct duidelijk wat er verwacht wordt.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Ervaringen
Uit de eerste evaluatie onder studenten blijkt dat ze het synchrone onderwijs erg waarderen. Wel geven ze aan dat het thuis studeren meer zelfdiscipline vraagt. Het creëren van meer betrokkenheid, afwisseling en duidelijkheid, helpt hen die discipline op te brengen. Daarbij is duidelijkheid over de toetsing ook essentieel.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Lessons learned
Wanneer je de online leeromgeving goed wilt inrichten, is het noodzakelijk hierin te investeren:
Zorg voor een herkenbare structuur
Bied een variatie van synchrone en asynchrone leeractiviteiten aan
Ondersteun de docenten in het ontwikkelen van materiaal
Besteed aandacht aan de toetsing
Referenties:
1 Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel, NL: Ten Brink Uitgevers.