Hoe een Faculteit Geneeskunde omgaat met een gezondheidscrisis: een studentenperspectief.

Informatie
Auteurs
I.Z. Zink
K.A. Alen
V.H. Hulpiau
W.J. Jacobs
Organisatie
KU Leuven
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Binnen een universiteit wordt de Faculteit Geneeskunde verondersteld haar studenten te onderwijzen over infectieuze ziekten. Wanneer SARS-CoV-2 aan de start van 2020 een wereldwijde gezondheidscrisis veroorzaakt, verwachten wij, studenten, enerzijds dat deze Faculteit de samenleving kan helpen door haar kennis en expertise op dit vlak te delen. Anderzijds moet ze ook haar onderwijsopdracht blijven vervullen. Kan zij deze tweede uitdaging ook aan?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Er werd een online bevraging georganiseerd door de studentenvertegenwoordigers van de Faculteit Geneeskunde aan de KU Leuven. Het doel was te achterhalen wat de meningen waren van de studenten omtrent de onderwijsstrategie van de Faculteit en de universiteit aan het begin van de coronacrisis. Een enquête werd via social media uitgestuurd in de laatste week van maart. De deelnemers beantwoordden vragen omtrent de communicatie vanuit de universiteit, de omschakeling naar online onderwijs en de impact op de studie-inzet gedurende de gezondheidscrisis. Het tweede deel van de bevraging was erop gericht opleidingsspecifieke uitdagingen te achterhalen. Zo werd onder meer gepeild naar vakken waar de omschakeling naar online onderwijs goed of net minder goed was verlopen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

In totaal werden 1194 respondenten geregistreerd na een week. Een screening van de resultaten toonde een relatief representatieve verdeling van respondenten voor iedere opleiding. Het grote aantal respondenten suggereerde een zekere gretigheid binnen de studentenpopulatie om haar mening te delen. Resultaten toonden dat 60% van de studenten tevreden was over de communicatie vanuit de universiteit en 60% van de studenten wist waar ze met hun vragen terecht kon. 65% kon moeilijk een overzicht bewaren van online colleges en gewijzigde deadlines. Daarnaast werd er door de helft van de respondenten een grotere studiebelasting ervaren en had de helft van de respondenten moeite met het maken van een studieplanning en het aannemen van een studieritme.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Het was belangrijk om deze bevraging vroeg te organiseren opdat problemen snel gedetecteerd konden worden. Een verdere opvolging van de resultaten werd uitgevoerd op verschillende niveaus. De resultaten werden besproken op een overleg tussen de studenten, programmadirecteurs, beleidsverantwoordelijken en medewerkers van de Faculteit om kort op de bal te spelen. Dit overleg kreeg nadien een wekelijks karakter. Daarbovenop werden de resultaten extra geanalyseerd binnen iedere opleiding afzonderlijk.

In een vervolgonderzoek, dat in samenwerking met het Expertisecentrum Onderwijs (EcO) wordt opgezet, worden een aantal aspecten verder uitgediept, zoals de impact van online onderwijs op studiebelasting. Op basis hiervan kunnen lessen worden getrokken voor de toekomst.

Referenties:

/

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee