COVID-19 & Society, een online keuzecursus

Informatie
Auteurs
H. E. Westerveld
I.E. Thunnissen
J.L. Browne
R.R. de Jonge
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Naast de lastige kanten van de corona uitbraak voor studenten heeft het ook een fascinerende aspecten voor medische en biomedische studenten. Vanwege de medisch inhoudelijk kennis, maar juist ook vanwege de maatschappelijke consequenties. Daarom heeft het UMC Utrecht direct een online acht weekse cursus ontwikkeld voor tweedejaars geneeskunde studenten.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In drie weken tijd is de acht weekse cursus vanuit huis ontwikkeld in nauwe samenspraak met studenten.

In deze interdisciplinaire cursus leren de studenten te denken over de grenzen van hun vakgebied heen. De verschillende perspectieven vanuit de (bio)medische wetenschappen, geesteswetenschappen en sociale wetenschappen over hoe COVID-19 de wereld om ons heen beïnvloedt worden gebruikt om meer inzicht krijgen op de reactie van de maatschappij op een medische crisis.

Middels plenaire webinars, kleinere interactieve seminars en online groepssessies en individuele en groepsopdrachten kregen de studenten onderwijs. Elke week had zijn eigen thema en gastsprekers, waaronder: geschiedenis, virologie, politicologie, public health, mensenrechten, psychologie, ethiek, epidemiologie, kwetsbare groepen, economie, internationale betrekkingen en ‘toekomstscenarios’ voor de post-corona maatschappij. Interactieve (groeps)opdrachten bestonden o.a. uit het interviewen van een buitenlandse student, maken van een mindmap van een kwetsbare groep en het voeren van een persconferentie. Een deel van het onderwijs was toegankelijk voor het algemene publiek door een samenwerking met Studium Generale en de Open Universiteit.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De opleiding heeft de ruimte gecreëerd voor alternatief onderwijs en toetsing, diverse faculteiten werkten samen om een gedegen inhoud te verzorgen en studentdocenten waren beschikbaar voor het begeleiden van de werkgroepen. Ruim 75 studenten nemen deel aan deze cursus. Ondanks dat veel van de sociaal- en geesteswetenschappelijke onderwerpen buiten het traditionele geneeskunde curriculum vallen, bleek dit voor studenten interessante perspectieven op te leveren. De publiekslezingen werden door meer dan honderd mensen gevolgd.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Tijdens de coronacrisis lijken op veel vlakken samenwerkingen makkelijker tot stand te komen. Online onderwijs heeft voor en nadelen. Voordelen zijn minder reistijd en bereik van een groter publiek. Nadelen zijn instabiele verbinding, niet ;in de ogen kijken’ van de studenten, toetsing en privacy. Interactie en groepswerk is ook mogelijk in online format. Studenten zijn gemotiveerd voor andere soorten onderwijs. De eerste feedback is dat het voor de docenten zwaarder is online onderwijs voor te bereiden en de studenten ervaren continue op een device vermoeiend.

Referenties:

https:

//www.dub.uu.nl/nl/nieuws/keuzevak-geneeskunde-over-coronavirus-studium-generale-voor-iedereen-te-zien

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee