Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Een nieuw raamplan voor de geneeskunde opleiding wordt verwacht. Er is behoefte aan bijstelling van de opleidingseisen om een toekomstbestendige opleiding te kunnen zijn. Meer aandacht voor shared decision making, voor generieke competenties in samenwerking, reflectie en omgaan met veranderingen in de maatschappij zijn elementen die explicieter dan voorheen aandacht zullen krijgen in het raamplan. In het nieuwe curriculum 2015 van het Radboudumc wordt al extra aandacht besteed aan innovatie, patiëntgerichtheid, professionele ontwikkeling en eigen regie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Masterstudenten geneeskunde van het curriculum 2015 hebben een studentassistentschap op de SEH, destijds gestart als ontlastende functie voor de AIOS, stap voor stap uitgebouwd tot een breed georiënteerde werkstage gericht op generieke competenties binnen de (interne) geneeskunde: het werkplekleren zoals het is bedoeld. Studenten dragen actief bij in het zorgproces voor patiënten in de triage, tijdens de visite, in werkoverleggen. Zij leren over het managen van zorgprocessen in crisistijd, beleidsontwikkeling en financiën, over samenwerkingsverbanden en dragen bij in het snel verwerken van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Zij staan dicht bij de dokter in de dienst en spreken over de persoonlijke ervaringen en het beroepsperspectief. Zij reflecteren over hun eigen ontwikkeling in stressvolle situaties, het dragen van verantwoordelijkheden, omgaan met onzekerheid en het (h)erkennen van grenzen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De noodzakelijke aanpassingen in zorgprocessen gedurende de Corona-epidemie hebben ertoe geleid dat veel veranderingen in korte tijd mogelijk werden. Studenten leren op deze werkplek nu over de zorg in de breedte en hun eigen toekomstige rol daarin. Daarmee is deze stage een duidelijke aanvulling op de coschappen tot nu toe waarin de aandacht voor het merendeel uitgaat naar het toepassen van kennis en vaardigheden in het arts-patiënt contact. Meest opvallend resultaat is de grote opbrengst van leren in wederkerigheid. Juist in een fase van crisis en noodzakelijke veranderingen dragen de jonge studenten met een frisse blik en andere ervaringen ook bij in het leerproces van internisten. De saamhorigheid is groot, de studenten leren van elkaar (peercoaching). Er is veel ruimte voor feedback, feed up en feed forward tussen studenten en internisten tijdens dit werkplekleren. Studenten omschrijven bij een evaluatie zelf over leerdoelen die ze hebben behaald in alle canmedsroldomeinen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
In crisistijd leren wij! Creativiteit als overlevingsstrategie biedt innovatieve oplossingen die straks gebruikt kunnen gaan worden in het vormgeven van het onderwijs passend bij het nieuwe raamplan. De samenwerking met studenten in het vormgeven van dit onderwijs op zoek naar de maximale leeropbrengst voor alle partijen is cruciaal gebleken voor effectiviteit en doelmatigheid van de verbeteringen die zijn doorgevoerd.
Referenties:
A renewed vision for higher education in public health.
Frenk J, 2015