Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Epicurus is een in 2016 gestart bachelor Geneeskunde curriculum dat spiraalvormig beoogt te zijn. Dit betekent dat onderwerpen in de opeenvolgende jaren steeds op een hoger niveau van moeilijkheidsgraad en in andere contexten terugkomen. Door deze opbouw vindt een natuurlijke herhaling van studiestof plaats, waardoor het cumulatief verwerven en verdiepen van kennis en inzicht mogelijk is en wordt gestimuleerd.
De spiraalvorm vraagt niet alleen om horizontale integratie (inhoudelijke afstemming tussen disciplines op het niveau van een curriculumonderdeel) maar ook om verticale integratie (de geleidelijke verschuiving van de balans tussen basisvakken en klinische vakken).
Voor de curriculumevaluatie van Epicurus in 2019/2020 wordt onderzocht in hoeverre:
– de beoogde spiraalvorm en de bijbehorende interdisciplinariteit is gerealiseerd;
– docenten en studenten zich bewust zijn van het (beoogde) spiraalvormige karakter; en
– die opzet heeft geholpen bij het doceren en het leren.
De analyse biedt inzichten aan opleidingen die ambities hebben om interdisciplinariteit in het curriculum te versterken.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ter beantwoording van deze evaluatievragen worden:
– de leerdoelen, het onderwijsmateriaal en de bijdragen van betrokken disciplines van afzonderlijke curriculumonderdelen geanalyseerd en per thema geordend;
– gegevens uit de reguliere kwaliteitszorg onderzocht op uitkomsten en verbeterpunten die met dit onderwerp verband houden;
– aan docenten en studenten vragenlijsten voorgelegd waarin o.a. naar de ervaring met spiraalvorming en integratie wordt gevraagd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit voorlopige bevindingen komt het beeld naar voren dat in het gerealiseerde onderwijs duidelijke voorbeelden van horizontale en verticale integratie en van spiraalvorming zijn aan te wijzen., maar dat er nog ruimte is voor verbetering. Binnen afzonderlijke curriculumonderdelen komen verschillende disciplines bijeen, maar vaak nog in afzonderlijke onderwijsmomenten en opdrachten.
Verticale integratie en de spiraalvorm wordt slechts door een deel van de studenten herkend.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De evaluatie zal een beeld geven van de bereikte integratie en spiraalvorming. Daarnaast biedt het naar verwachting inzichten over de haalbaarheid van integratie binnen een Geneeskundecurriculum, de manier waarop het ontwikkelingsproces het best vorm kan krijgen, wat de rol van faculty development daarbij is, en welke omgevingsfactoren een bevorderende of belemmerende rol spelen.
Referenties:
Grant, G. (2014). Principles of curriculum design. In: Swanwick, T. (Ed) Understanding medical education. Evidence, theory and practice. London: Wiley Blackwell.
Prideaux, D. (2009). Integrated learning. In: J.A. Dent & R.M. Harden (Eds). A practical guide for medical teachers. (pp. 181-186). PA Elsevier.