Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Toen in 2015 de afdeling klinische geriatrie van het Radboudumc interprofessioneel samenwerken (IPS) en leren (IPL) tot strategisch speerpunt maakte stond de projectgroep voor een complexe uitdaging: interprofessioneel werkplek onderwijs ontwikkelen dat nog nergens bestond, door mensen zonder IPL-ervaring, op een verpleegafdeling zonder expliciete aandacht voor IPS. Hier beschrijven we onze onderwijsinnovatie. In onze praktijkpaper “Effectieve team ontwikkel interventies: transformatie van een verpleegafdeling tot een interprofessionele leerafdeling” beschrijven we hoe de professionals op de verpleegafdeling m.b.v. team ontwikkel interventies een interprofessioneel samenwerkend team werd.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De vier weken vullende IPS-module vindt plaats tijdens de reguliere stage van studenten verpleegkunde (HBO, MBO), fysiotherapie en coassistenten. Doel ervan is dat zij leren interprofessioneel samen te werken met/rond de oudere patiënt. Het bijbehorende werkboek voor studenten bevat uitleg over en belang van IPS, leerdoelen, competenties, leermiddelen, werkvormen, IPS-zelfassessment instrument (eigen vertaling van de ICCAS-r), en evaluatieformulier. De competenties zijn een vertaling van het CIHC-Collaborative National Interprofessional Competency Framework.
De studenten vormen zelf dagelijks koppels rond de zorg voor een patiënt en reflecteren aan het eind van de dag met een IPS-coach over (hun) samenwerking. Tijdens het wekelijks IPS-onderwijs met de IPS-coach leren de studenten a.d.h.v. een werkvorm met, van en over elkaar. Ze formuleren ook het team weekdoel m.b.t. samenwerking waar we tijdens de dagstart op reflecteren en acteren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Sinds oktober 2018 hebben we een goedlopende module waaraan 35 enthousiaste studenten deelnamen wiens IPS competenties verbeterden. Ze leren met, van en over andere disciplines in de studentengroep én het afdelingsteam. Ze voelen zich onderdeel van het betrokken afdelingsteam waar samenwerken hoog op de agenda staat. Dit zorgt voor een gunstig en veilig leerklimaat.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Gebruik de authentieke leermogelijkheden op je afdeling in combinatie met expliciete IPS leermomenten in plaats van een aparte trainingsunit of stage te organiseren om studenten te leren samenwerken. Accepteer dat in een complexe, dynamische omgeving als een ziekenhuisafdeling een (onderwijskundig) perfecte module niet bestaat. De module pas je in werkprocessen in en aan, niet andersom. Zorg dat het projectteam, onder leiding van een bevlogen trekker, een goede afspiegeling is van je afdeling waarbij creativiteit, daadkracht, flexibiliteit en doorzettingsvermogen belangrijker blijken dan specifieke kennis. Je zult telkens weer draagvlak in je afdelingsteam moeten creëren door tijdige, accurate communicatie en goede conflicthantering. Stel je in op een belonend proces van jaren. Accepteer weerstand én toon leiderschap. Concluderend, samenwerken kun je het beste onderwijzen door het zelf te doen.
Referenties:
https://www.mcgill.ca/ipeoffice/ipe-curriculum/cihc-framework
Top ten best practices for interprofessional precepting. Shrader A, Zaudke J. J Interprofessional Education & Practice. 2018;10:56-60.