Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Steeds vaker wordt het onderwijsconcept flipping the classroom toegepast, waarbij studenten zich zelfstandig door middel van online leeractiviteiten (e-modules, video) voorbereiden op het contactonderwijs om hierin verder te verdiepen.1 Het idee hierachter is dat studenten dan op een gelijk niveau starten met het contactonderwijs. Een aspect wat echter minder aandacht krijgt is de voorkennis of interesse van de student aan het begin van de online voorbereiding, die vaak een one size fits all benadering volgt: Alle studenten doorlopen doorgaans dezelfde online leeractiviteiten, ongeacht individuele verschillen in voorkennis of interesse.
In ons “Adaptief Leren” project gebruiken we daarom de didactische mogelijkheden van online leren om adaptiviteit in te zetten bij de online voorbereiding of in het contactonderwijs. We beogen hiermee de efficiëntie van de voorbereiding te verbeteren, studentmotivatie te verhogen en studenten meer eigenaarschap te geven over hun leerproces.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het project bestaat uit 3 fases:
1-Literatuuronderzoek en inventarisatie onderwijspraktijk
2-Modellen voor adaptief leren uitwerken
3-Implementatie van adaptiviteit in onderwijs
Ervaringen/analyse van de implementatie:
1: Onderzoek wijst uit dat leeractiviteiten of -inhoud afstemmen op de leerbehoefte van de student de motivatie bevordert en kan bijdragen aan effectief en zelfregulerend leren; de student ziet welke kennis of vaardigheid (on)voldoende beheerst wordt en kan studiegedrag hierop aanpassen. De onderwijspraktijk laat zien dat er veel aandacht is voor adaptief leren (m.n. hoger onderwijs), maar dat verschillende opvattingen/definities circuleren over adaptiviteit.
2: Modellen voor adaptief leren in onderwijs:
Adaptieve voorbereiding: Doel is dat studenten een gelijk startniveau hebben bij aanvang van het contactonderwijs. Bij modules voor het opfrissen van bestaande kennis zullen toetsvragen aan het begin van de online voorbereiding aangeboden worden. Studenten krijgen vervolgens feedback op hun kennis- en begripsniveau, opdat zij dit gericht kunnen aanpakken. Bij modules waarin nieuwe stof aangeboden wordt worden toetsvragen aan het einde van de module gepresenteerd, zodat studenten hun kennis en begrip kunnen toetsen en eventueel kunnen herhalen.
Adaptief contactonderwijs: Doel is de learning analytics uit de online voorbereiding zo in te zetten dat meer aandacht besteed wordt aan onderwerpen/casuïstiek die studenten minder goed beheersen.
3: Er wordt gewerkt aan implementatie van adaptiviteit in online e-modules en in het contactonderwijs. Resultaten worden gedeeld tijdens het NVMO-congres.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Er zijn verschillende manieren om adaptiviteit toe te voegen aan onderwijs, zowel in de online voorbereiding als in het contactonderwijs.
Adaptiviteit toevoegen aan het onderwijs vraagt extra inspanningen van de docent bijvoorbeeld voor ontwikkeling van extra oefenvragen of -materiaal of verschillende casuïstiek om tegemoet te komen aan verschillende interesses.
Referenties:
1Akçayir, G., & Akçayir, M. (2018). The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education, 126, 334-345. doi:10.1016/j.compedu.2018.07.021