Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Activerende hoorcolleges zijn een effectieve en veel gebruikte methode binnen curricula. Docenten Geneeskunde beschikken echter over weinig tijd om zich didactisch te scholen, waardoor het lastig is om de kwaliteit van de hoorcolleges te optimaliseren (Lochner & Gijselaers, 2011). Het observeren van colleges en het geven van feedback wordt genoemd als een efficiënte en potentieel effectieve methode voor het verbeteren van de kwaliteit van hoorcolleges (Lochner & Gijselaers, 2011; Steinert et. al., 2016). De taakgroep Docentprofessionalisering van het UMC Groningen heeft in het collegejaar 2018-2019 alle hoorcolleges van de Bachelor Geneeskunde voorzien van feedback. Gezien de beperkte tijd van docenten voor het bespreken van de feedback, en het een tijdrovende investering bleek, is de taakgroep op zoek gegaan naar een andere manier om de kwaliteit van de hoorcolleges te verbeteren.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De helft van alle colleges in de Bachelor Geneeskunde van het UMCG is Engelstalig. Ter verbetering van de Engelse spreekvaardigheid kunnen docenten feedback ontvangen van een medewerker van het Talencentrum. Hiervoor wordt een video-opname van het college gebruikt. De taakgroep Docentprofessionalisering is een pilot gestart waarbij de docent ook feedback wordt aangeboden ter verbetering van de didactische vaardigheden gebaseerd op vanuit de literatuur opgestelde criteria van een effectief college. Hierna wordt de docent uitgenodigd voor het ontvangen van mondelinge en schriftelijke feedback. Op basis van de feedback wordt de docent gericht verwezen naar onderdelen van een door de taakgroep ontwikkelde online module. De module is opgesteld als een activerend ‘naslag’-werk van alle huidige wetenschappelijke inzichten omtrent hoorcolleges en inzichten opgedaan bij de observatie van alle hoorcolleges van de Bachelor Geneeskunde.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Docenten geven aan de feedback op hun didactische vaardigheden te waarderen en staan open voor tips. Voor de taakgroep is deze methode een minder tijdrovende investering in het verbeteren van de kwaliteit van de hoorcolleges. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen of de kwaliteit van de hoorcolleges daadwerkelijk toeneemt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het opnemen van de hoorcolleges en het ‘blended’ aanbieden van face-to-face en online ondersteuning biedt de docent flexibiliteit, ruimte en tijd om zich gericht te verbeteren in het geven van een hoorcollege. Daarmee lijkt deze blended-methode een efficiënte en effectieve methode te zijn.
Referenties:
Lochner, L., & Gijselaers, W. H. (2011). Improving lecture skills: a time-efficient 10-step pedagogical consultation method for medical teachers in healthcare professions. Medical teacher, 33(2), 131-136.
Steinert, Y., Mann, K., Anderson, B., Barnett, B., Centeno, A., Naismith, L., Prideaux, D., Spencer, J., Tullo, E., Viggiano, T., Ward, H & Dolmans, D. (2016). A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update:
Beme guide no. 40. Medical Teacher, 38(8), 769-786.