Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Tijdens de Master Geneeskunde maken de studenten kennis met het dagelijks werk van de verschillende artsen. Maar weinig artsen weten wat een Patholoog doet in de klinische praktijk. De pathologie wordt vaak vooral geassocieerd met het doen van lijkschouwingen
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Geneeskunde studenten kennis laten maken met de klinische Pathologie, zo dat zij inzicht krijgen in de mogelijkheden en waardoor zij dit kunnen toepassen in de patiëntenzorg en hun patiënten hierover kunnen voorlichten.
De studenten wordt opgedragen 3 patiënten uit “hun” praktijk te vervolgen bij een diagnostische ingreep en vervolgens ergens in het proces contact te hebben met de patholoog die de beoordeling doet, bij een cytologische punctie, een biopt, een resectie of door het bijwonen van een lijkschouwing. Het onderwijs wordt geïntroduceerd met een interactief werkcollege van 1 uur. Een bewijs van het contact met de patholoog wordt digitaal aangeleverd in een portofolio. Het onderwijs wordt afgesloten met een kleinschalige werkgroep van 2 uur. Tevens wordt een worldcloud gemaakt tijdens het eerste werkcollege en de afsluitende werkgroep met als vraag “waar denk je aan bij Pathologie?”. Als ondersteuning van dit onderwijs is een E-module ontwikkeld.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Omdat dit onderwijs nieuw was voor iedereen werden herhaaldelijk aanpassingen gedaan aan de hand knelpunten uit de praktijk en evaluaties. Het grote aantal studenten, en de onduidelijkheid (onbekendheid met) de vraag bleken voor ontvangende laboratoria en studenten soms een probleem. Ook was het lastig door het grote aantal studenten, de verschillende instroom momenten en de beperkingen van de portofolio een goed overzicht te houden over welke studenten het traject met goed gevolg hadden afgelegd. Vooral de studenten bleken behoefte te hebben aan uitleg waarom dit onderwijs op deze manier werd gegeven en niet werd volstaan met een paar A4tjes op CANVAS.
Uit de wordcloud werd duidelijk dat bij het begin van de master “pathologie” door de studenten vooral werd geassocieerd met “obductie” en “dood” terwijl aan het eind van de master er vooral een associatie was met “diagnostiek” en “microscopie”. Dit geeft een indicatie dat het doel van het onderwijs werd behaald.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het vraagt veel tijd, energie en herhaling om een nieuwe onderwijscomponent uit te rollen in de master geneeskunde omdat hierbij zeer veel partijen betrokken zijn.
Studenten hebben niet alleen uitleg nodig over wat zij moeten doen, maar ook waarom voor een bepaalde aanpak is gekozen, vooral als dit een aanpak is die voor hen ongewoon lijkt.
Hoe zorg je ervoor dat dit onderwijs duurzaam is en van voldoende kwaliteit met het grote aantal studenten.