Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Onderzoek toont aan dat de rol van de zorgprofessional als begeleider van het leerproces van studenten in de medische praktijk cruciaal is. In een tijd van financiële krapte en toenemende verantwoording van inzet en behaalde doelen, staat de inzet voor onderwijs regelmatig ter discussie in de academische staf. De twijfel of de inzet van een medisch specialist van toegevoegde waarde is in het basiscurriculum geneeskunde en hoe die dan vorm moet krijgen in de toekomst heeft geleid tot een heisessie voor de staf interne geneeskunde in het Radboudumc
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Tijdens de heisessie is gekozen voor een methodiek van feedback uit de patiëntenpraktijk: een variant van het spiegelgesprek. Doel van zo’n gesprek is het ophalen van ervaringen en/of belevingen vanuit verschillende perspectieven om een kwalitatieve duiding te geven aan de uitvoering van onderwijs door de stafleden als vertrekpunt voor doorontwikkeling van het onderwijsproces. Een vertegenwoordiging van AIOS en coassistenten is uitgenodigd om zonder last of ruggenspraak ervaringen te delen met de stafleden die achter hen plaats nemen. Een moderator geeft thema’s aan waar de geïnterviewden vervolgens over uitweiden en voorbeelden geven. Gedurende 45 minuten kunnen de stafleden slechts luisteren.
Vervolgens gaan de stafleden in 4 groepen zelf met elkaar in gesprek om aan de hand van thema’s de koers op het gebied van medisch onderwijs, hun inzet en het keuzeproces vorm te geven en doelen te concretiseren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Deze verfrissende manier van feed back (hoe doet de staf zijn onderwijstaak?), feed up (waar gaat de staf naar toe als het aan de student ligt?) en feed forward (wat is er in het perspectief van de student nodig om verder te komen?) is effectief gebleken om de staf te inspireren in het verbeterproces én complimenten op onderwijsgebied te koesteren. De meerwaarde van internisten in het basiscurriculum is vooral geduid als het scheppen van context voor de student, inspireren voor beschouwende vakken en integreren van eerder aangeboden ‘fragmenten’ kennis en vaardigheden. Stafleden zijn meer bewust van het belang van goede voorbereiding van werkgroepen, het rolmodel zijn en op tijd komen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Door het inzetten van het perspectief van de student en AIOS is op een inspirerende manier geappelleerd aan de inzet van de academisch functionerende arts voor het onderwijs, ook in tijden van krapte en overvolle agenda’s. De positieve insteek op zoek naar kansen heeft, zonder veel discussie, geleid tot veranderingen in het rooster, taakverdeling en uitvoering van onderwijs: de meerwaarde van de docentrol is weer helder.
Referenties:
Shaping a culture for continuous Quality improvement in undergraduate medical education. Bendermacher GWG, Acad Med 2020.