Docentcarrière voor jonge zorgprofessionals

Informatie
Auteurs
A.D. Diemers
E.S. Schaafsma
G.M. Drzazga
P. P. M. Bakker
Organisatie
UMC Groningen
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Op het moment dat zorgprofessionals starten met hun academische carrière is de focus vooral gericht op patiëntenzorg en onderzoek. Dit, terwijl er ook een grote behoefte is aan zorgprofessionals die hun vak kunnen overdragen (Hu et al. 2013). Zonder deze docenten, geen zorgprofessionals die verantwoorde patiëntenzorg kunnen leveren en gedegen onderzoek kunnen uitvoeren!

Om zowel een carrière binnen onderwijs en opleiding te faciliteren en waarderen, als een goed opgeleide docentenpopulatie te realiseren, heeft het Universitair Medisch Centrum Groningen een programma ontwikkeld waar onlangs afgestudeerde/gepromoveerde basisartsen, tandartsen en bewegingswetenschappers de gelegenheid krijgen zich verder te ontwikkelen tot junior docent in het eigen vakgebied.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Het leerwerktraject, wat is gestart in september 2019, is gebaseerd op vijf competenties. onderwijsontwikkeling, onderwijs uitvoeren, toetsen&beoordelen, kwaliteitszorg, professionele ontwikkeling en gaat uit van zelfgestuurd leren. De deelnemer wordt aangesteld bij een afdeling van het UMCG en voert onderwijsrollen uit binnen de curricula van de Medische faculteit en op de werkplek. De deelnemer volgt daarnaast een scholingsprogramma, ontwikkeld en aangeboden door de taakgroep Docentprofessionalisering. In een groep van 6-8 volgt de deelnemer een 1- of 2- jarig traject wat bestaat uit modules van tien weken met workshops, intervisie, opdrachten, individuele begeleiding, zowel didactisch als vakinhoudelijk, en het behalen van de BKO. De deelnemer bouwt een portfolio op van de verschillende uitgevoerde activiteiten en het traject wordt afgesloten met een zgn. ‘graduation-day’.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De eerste drie modules hebben inmiddels plaats gevonden en zijn kwalitatief geëvalueerd. Zowel de deelnemers als de afdelingen zijn positief. De deelnemers waarderen de individuele begeleiding, de afwisseling tussen theorie en praktijk, uitleg van deskundigen en de tijd om zich 100% te focussen op onderwijsrollen. De waardering vanuit de afdelingen blijkt uit de toenemende verantwoordelijkheden die de deelnemers krijgen als docenten en het aantal aanmeldingen voor het programma.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Dit programma combineert de voordelen van individuele begeleiding, peersupport, zelfsturing en praktijkgericht leren. Daarnaast vergroten de deelnemers niet alleen hun kennis en vaardigheden, maar ontwikkelen ze ook hun eigen docent-identiteit (Steinert et al. 2019). Implicaties voor de praktijk:

Streef naar een combinatie van didactische én vakinhoudelijke begeleiding.

Door het programma aan te bieden in kleine groepen ontstaat er een zgn. ‘community of practice’, waardoor peersupport gefaciliteerd wordt.

Zorg ervoor dat de scholing verdieping geeft aan het BKO traject.

Geef de deelnemers de mogelijkheid om een pad op maat te kiezen.

Bied carrièreperspectieven voor na het programma.

Referenties:

Hu WCY, McColl GJ, Thistlethwaite JE, Schuwirth LWT, Wilkinson T. 2013. Where is the next generation of medical educators. Med J Aust. 198(1): 8-9.

Steinert Y, O’Sullivan PS, Irby DM. 2019. Strengthening teachers’ professional identities through faculty development. Academic Medicine 94(7): 963-968.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee