Zie de mens: Ontwikkelen leerlijn “Patient-Centered care” in UMC Groningen

Informatie
Auteurs
E.S. Schaafsma
N.Th. van den Broek
P. Buist
R.L. Diercks
Organisatie
UMC Groningen
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

“Patient-centered care”, patiëntgerichte zorg wordt gedefinieerd als het voorzien in zorg die respectvol is en rekening houdt met voorkeuren, behoeften en waarden van de patiënt en ervoor zorgt dat deze waarden alle keuzes in de zorg begeleiden. Door veranderende zorg, zoals hogere levensverwachting, complexere ziektebeelden, toename van technocratie, is het steeds belangrijker om patiëntgerichte zorg te bieden. Het merendeel van chronisch zieken vindt dat de zorg hier onvoldoende aan voldoet. Het valt op dat studenten de opleiding vaak patiëntgerichter beginnen, dan wanneer ze opleiding verlaten. Binnen de masteropleiding willen we daarom patiëntgericht onderwijs expliciteren. Hiervoor is een leerlijn ontwikkeld. De leerlijn is gericht op verwerven van verschillende vaardigheden die in samenhang tot patiëntgerichte zorg leiden, zoals ondersteunen van functioneren en veerkracht van de patiënt, respecteren van eigen regie op gezondheid, ontwikkelen van een coachende rol in samen beslissen, samenwerken met andere professionals en daar wetenschap in betrekken .

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Beschrijving nieuwe leerlijn

Van Master jaar 1 t/m 3 doen studenten opdrachten met elk een ander niveau van verdieping, van bewustwording tot doen. De ervaringen delen ze in de coachgroep gericht op professionele ontwikkeling (M1, M2, M3). Toetsing vindt plaats door het beschrijven van feedback in fieldnotes (Scorion) met als uiteindelijk resultaat een EPA “zorg borgen rondom een patiënt”.

In M1 is het doel gericht op bewustwording. Studenten leren kijken door de ogen van de patiënt. Studenten volgen een patiënt (“patient journey”) en observeren gericht een consult op “patient-centeredness”.

In M2 leren studenten goede en minder goede voorbeelden herkennen in de klinische praktijk en kunnen dat vertalen naar eigen ontwikkelpunten. Ze herhalen de observatieopdracht, en gaan daarover in gesprek met de patiënt. Ze verdiepen zich verder in de brede context van verschillende patiënten, door huisbezoek, rondom palliatieve zorg, arbeid en culturele aspecten. Tot slot voeren ze een polyfarmacie opdracht uit, waarbij patiëntbeleving op de voorgrond staat.

In M3 kunnen studenten aspecten van patient-centeredness laten zien in hun taken en zijn ze zich bewust zijn van hun eigen leerpunten op gebied van patient-centeredness door dit expliciet te bespreken.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

In de ontwikkeling van de leerlijn is gebruik gemaakt van vele bestaande, impliciete momenten door uitwisselen van best-practices in verschillende coschappen. Door het verankeren in de bestaande leerlijn professionele ontwikkeling ontstaat een heldere lijn, die eenvoudiger te implementeren en integreren is op de klinisch werkvloer.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Onderzoek naar het resultaat van deze explicitering moet uitwijzen of de student voldoende patiënt-gericht gedrag vertoont.

Referenties:

Empathy decline and its reasons: a systematic review of studies with medical students and residents. Neumann M1, Edelhäuser F et al. Acad Med. 2011 Aug;86(8):996-1009. doi: 10.1097/ACM.0b013e318221e615

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/11/17/anders-kijken-anders-leren-anders-doen

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee