Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Academicus is een van de zeven competentiedomeinen die zijn geformuleerd voor een arts in de CanMEDS (Raamplan, 2009). Er zijn veel verschillende definities van academische vorming. In de bacheloropleiding Epicurus van het AMC-UvA wordt onder academische vorming het leren opnemen, ontwikkelen, delen en ter discussie stellen van wetenschappelijke kennis verstaan (Kritische Reflectie Epicurus, 2017). Een dokter wordt verwacht dat hij/zij levenslang leert in de praktijk en in bij-en nascholing (Raamplan, 2009). In het nieuwe raamplan wordt het belang van levenslang leren sterk geaccentueerd.
Zelfregulatie speelt een belangrijke rol in levenslang leren. Volgens White, Gruppen en Fantone (2014) kunnen vier fasen worden onderscheiden bij zelfregulerend leren: planning, leren, evaluatie en toetsing. Deze fasen komen tot uiting in het zelfstandig formuleren van leerdoelen, bepalen op welke manier een loerdoel wordt behaald, het leerproces evalueren en het toetsen of de leerdoelen zijn behaald. Naast deze cognitieve aspecten zijn ook non-cognitieve aspecten van zelfregulatie relevant.
Studenten in toenemende mate verantwoordelijk maken voor hun leerproces is een belangrijk didactisch uitgangspunt van Epicurus. Een elektronisch portfolio kan zelfregulerend leren ondersteunen (Romero, Saucedo, Caliusco, & Gutiérrez, 2019). Wij hebben onderzocht op welke manieren een student zijn academische vorming zelf invulling kan geven binnen Epicurus en hoe een portfolio effectief kan worden ingezet om de zelfregulatie te ondersteunen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Hiertoe wordt een mixed method design gebruikt; focusgroepen met studenten, interviews met docenten, een documentanalyse van studiewijzers, onderwijsmateriaal en reguliere kwaliteitszorggegevens, en een literatuuronderzoek worden gecombineerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het invullen van zelfregulatie in het onderwijs kan nog verbeterd worden. Zo zijn de opdrachten sturend vormgegeven. Een overzicht van manieren waarop zelfregulerend leren terugkomt in het onderwijs in academische vorming zal worden gecreëerd, zal in kaart worden gebracht. Een voorbeeld hiervan is het zelfstandig formuleren van de onderzoeksvragen en bijbehorende onderzoeksaanpak. De percepties van docenten en studenten tegenover zelfregulatie zullen ook in kaart worden gebracht. Tot slot zal worden geëxploreerd hoe een portfolio effectief vormgegeven kan worden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelfregulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.
Referenties:
Romero L, Saucedo C, Caliusco ML, Gutiérrez M. Supporting self-regulated learning and personalization using ePortfolios: a semantic approach based on learning paths. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2019 Dec 1;16(1):16.
White CB, Gruppen LD, Fantone JC. Self-regulated learning in medical education. Understanding medical education. 2014:271-82.