Onderwijsorganisatie: de onzichtbare component in kwaliteit van medisch onderwijs

Informatie
Auteurs
M. de Krom
M. Kluijtmans
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Kwaliteit van onderwijs, en het continue verbeteren daarvan, is een multifactorieel proces. De meeste aandacht gaat uit naar de vorm en inhoud van het onderwijs, de docent en de student. De organisatie van onderwijs is hierin vaak onderbelicht. Een solide onderwijsorganisatie is noodzakelijk, hapert deze dan wordt dat merkbaar voor de docent of student. Het is de basis voor onderwijskwaliteit, en processen ter verbetering van de kwaliteit van een organisatie kunnen bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit van onderwijs1. Deze studie beschrijft een projectmatige aanpak om te komen tot een optimale onderwijsorganisatie t.b.v. kwaliteit van onderwijs.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Op basis van gesprekken is een inventarisatie gemaakt van de onderwijsorganisatie binnen het UMC Utrecht op divisieniveau. De organisatie is beschreven op rol en taakniveau en in organogrammen. Deze is vervolgens besproken met stakeholders. Eerst met de beleidsmedewerkers onderwijs en zorgopleidingen van de 10 divisies van het UMC Utrecht. Gevolgd door een heisessie met de managers onderwijs en de managers zorgopleidingen van deze divisies.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De inventarisatie en gesprekken leverden consensus over welke rollen en taken gezien worden als essentieel. Dit is beschreven in een document, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen drie type onderwijs: zorgopleidingen, academisch onderwijs en medische vervolgopleidingen. Per rol is aangegeven of deze van wezenlijk belang is, gewenst is of niet van toepassing. Op basis van deze studie is een advies opgesteld aan de vice-decaan onderwijs. Dit heeft geleid tot een werkopdracht ter implementatie van de beschreven optimale onderwijsorganisatie aan de divisies.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

De studie toont een breed draagvlak voor neerzetten van een sterke onderwijsorganisatie, er is een gedeelde opinie dat een goede onderwijsorganisatie met helder beschreven rollen en taken bijdraagt aan kwaliteit van onderwijs. Er blijkt behoefte te zijn aan maatwerk, m.b.t. zwaarte en tijdsbesteding naar gelang de aard en omvang van onderwijs binnen divisies, bij het invullen van de rollen. De werkopdracht zal zorgen voor een eenduidige onderwijsorganisatie binnen alle divisies van het UMC Utrecht. Het stimuleert het vormen van teams van betrokkenen bij onderwijs die samen staan voor kwaliteit van onderwijs. Dit is sterk in lijn met de visie in het recent door de VSNU uitgebrachte position paper ruimte voor ieders talent2, en zal naar verwachting naast het geven van een kwaliteitsimpuls tevens bijdragen aan betere erkenning en waardering van onderwijs.

Referenties:

1 A Framework for the dimensions of quality in higher education by Mohammad S. Owlia and

Elaine M. Aspinwall: Quality Assurance in Education Volume 4 · Number 2 · 1996 · pp. 12–20

2 VSNU: Position paper Ruimte voor ieders talent

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee