Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Flipped classroom is een didactisch principe van het bachelorcurriculum Epicurus dat in 2016-2017 is ingevoerd bij de opleiding Geneeskunde van de UvA. De invoering van flipped classroom in dit curriculum is bedoeld om activerend, interactief en effectief onderwijs te stimuleren. Bij flipped classroom bereiken studenten kennis-en begripsdoelen zelfstandig en wordt het contactonderwijs gebruikt voor het bereiken van de hogere leerdoelen (Singh, Mahajan, Guptha, & Singh, 2018). Uit de literatuur blijkt dat flipped classroom, onder bepaalde voorwaarden als het inbouwen van quizzes en het constant houden van het contactonderwijs, een effectieve instructiemethode is (van Alten, Phielix, Janssen, & Kester, 2019).
Uit reguliere kwaliteitszorggegevens blijkt dat Epicurus studenten de kennis-en begripsdoelen niet altijd zelfstandig bereiken en het contactonderwijs niet altijd verdiepend van aard is. Dit onderzoek beoogt de volgende vraag te beantwoorden: Hoe wordt het concept flipped classroom toegepast in de werkcolleges van de bacheloropleiding Geneeskunde van de UvA?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om de toepassing van flipped classroom in het curriculum te verbeteren is een systematiek ontwikkeld om doceerstrategieën in een flipped classroom in kaart te brengen. Ten aanzien van doceerstrategieën in een flipped classroom worden drie domeinen onderscheiden: activerende karakter, teacher discourse moves (middelen om de interactie te faciliteren) en flipped karakter (bijvoorbeeld het leggen van een verbinding tussen het werkcollege en de voorbereidende zelfstudie). Voor het in kaart brengen van de doceerstrategieën wordt een mixed method design gebruikt; vragenlijsten, focusgroepen en observaties worden gecombineerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De ontwikkelde systematiek voor het in kaart brengen van doceerstrategieën in een flipped classroom geeft weer in hoeverre de docent in een flipped classroom docent-student en student-student interactie faciliteert, op welke leerniveaus de doceerstrategieën worden ingezet, en welke activerende werkvormen er worden ingezet. Naast observaties, worden ook de percepties van zowel docenten als studenten geanalyseerd.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Tijdens deze sessie zullen de voorlopige bevindingen die zijn gedaan in dit onderzoek en de aanbevelingen die zijn geformuleerd worden gepresenteerd.
Referenties:
Singh, K., Mahajan, R., Gupta, P., & Singh, T. (2018). Flipped classroom: a concept for
engaging medical students in learning. Indian pediatrics, 55, 507-512.
doi: 10.1007/s13312-018-1342-0
van Alten, D. C., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2019). Effects of flipping the
classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educational
Research Review.doi:10.1016/j.edurev.2019.05.003