Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het UMC Utrecht bieden we al jaren didactische scholing voor docenten die hun BKO willen halen. Voor het behalen van een SKO moesten docenten voorheen van datzelfde aanbod gebruik maken. Dat aanbod sluit onvoldoende aan bij de SKO eindtermen. Kortom docenten die hun SKO willen halen, moesten zelf op zoek naar geschikte scholing, een portfolio schrijven en deze laten beoordelen. Voor een aantal docenten werkte dit prima, maar voor een groot deel niet. Veel docenten haakten af in dit individuele traject of deden er jaren over.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Sinds afgelopen jaar bieden we een SKO leergang aan.
Hierin trekken docenten een jaar lang op met een kleine groep collega’s (6-9). In 6 bijeenkomsten van 3 uur komt via presentaties, discussies en diverse oefeningen de theoretische kennis over alle relevante onderwijsonderwerpen voor de SKO aan bod. Een advies- of ontwikkelproject voor het eigen onderwijs is de rode draad. Elke deelnemer ontwikkelt een onderwijsvisie en presenteert deze aan de anderen, en leert onderwijskundige literatuur zoeken, interpreteren en vertalen naar de praktijk. Uiteraard vragen ze feedback aan studenten en collega’s en tijdens de leergang zijn ze mentor van 2-3 BKO-kandidaten. Samen bezoeken we het jaarlijkse NVMO-congres om een bredere blik op Medisch Onderwijs te krijgen. Ook wisselen ze ervaringen uit tijdens intervisiebijeenkomsten. Gaandeweg reflecteert de docent op zijn/haar eigen ontwikkeling en verzamelt voorbeelden ter onderbouwing van de reflectie in het portfolio. Deelnemers worden in 3-tallen begeleid door een SKO-gekwalificeerde mentor. Aan het eind van de leergang is dan alles compleet om het portfolio in te dienen en het beoordelingsgesprek te voeren. Waarna we de leergang afsluiten met een feestelijke certificaatuitreiking waarbij elke deelnemer ook zijn project presenteert.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De reacties van de deelnemers zijn positief. Ze waarderen de uitdagende sessies met peer-support en inhoudelijke discussies over onderwijs, het uitvoeren van een (vaak al langer gepland) project als rode draad en ervaren het ontstaan van een docenten community.
Een deelnemer is voortijdig afgehaakt om persoonlijke redenen.
Door de Coronacrisis hebben we de laatste twee bijeenkomsten niet meer face to face kunnen uitvoeren en heeft een deelnemer om uitstel gevraagd.
Zeven deelnemers hebben hun eindgesprek binnen het jaar.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De groep vond de opzet van de leergang goed.
De constructie voor het mentorschap bleek te ingewikkelde.
Niet iedereen kon zich twee dagen vrij maken voor het NVMO-congres.