Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Selectie van de meest geschikte artsen voor de medische vervolgopleidingen is van groot belang voor het succes van de vervolgopleidingen en de kwaliteit van medische zorg. Er is toenemende aandacht voor niet-traditionele selectiemethoden, zoals persoonlijkheid- en competentietests.1 Tot op heden is echter beperkte literatuur beschikbaar over de bruikbaarheid van dergelijke assessments.2
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Sinds 2008 wordt in het OOR-ON opleidingscluster kindergeneeskunde een online assessment gebruikt als onderdeel van de selectieprocedure. Het assessment is ontwikkeld middels een Delphi studie en bestaat uit variabelen over intelligentie, motivatie en persoonlijkheid (big five), waaruit een competentieprofiel wordt afgeleid. ±12 kandidaten worden gebaseerd op brievenselectie uitgenodigd voor het assessment. De resultaten van het assessment worden nabesproken met de kandidaat door een HR-adviseur, waarop de kandidaat een reflectieverslag aanlevert. Gebaseerd op het assessment worden ±6 kandidaten uitgenodigd voor selectiegesprekken. De vernieuwde selectieprocedure werd geëvalueerd middels een Likertschaal enquête voor aios en selectiecommissie en een retrospectieve studie van de selectieprocedure.
In deze congrespresentatie wordt eerst het assessment als praktijkvoorbeeld toegelicht, waarna wordt ingegaan op de uitkomsten van de evaluatie.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Tussen 2008 en 2016 namen 279 kandidaten deel aan de selectieprocedure, waarvan 216 werden uitgenodigd voor het assessment. Van de 52 aangenomen kandidaten, zou 17% zonder het assessment niet aangenomen zijn vanwege hun brievenscore. Kandidaten met een hoge score op het assessment hadden een significant hogere kans om aangenomen te worden voor de opleiding. De aangenomen kandidaten scoorden hoger op bepaalde onderdelen van het assessment, zoals algemene intelligentie, extraversie, openzinnigheid en de competenties samenwerken, conceptueel denken, omgevingsbewustzijn, klant-/kwaliteitsgerichtheid, ondernemerschap en overtuigingskracht.
De enquête, die werd afgenomen in 2018, werd voltooid door 12/14 leden van de selectiecommissie en 44/52 van de aios die deel hadden genomen aan de selectieprocedure.75% van de selectiecommissieleden vonden dat het assessment de objectieve selectie ondersteunt en 64% vond dat het belangrijke informatie biedt voor de begeleiding van aios tijdens de opleiding. 75% van aios herkende zich in de resultaten van het assessment en 64% vond dat het assessment een belangrijke rol speelt in het selectieproces. Slechts 15% van aios gebruikt het assessment in het opleidingsplan, terwijl niet meer dan één aios aangaf het assessment te gebruiken bij besprekingen met de opleider.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
– Het assessment is volgens de selectiecommissie en aios een waardevolle toevoeging aan de selectieprocedure.
– Aios herkennen zich in de resultaten van het assessment.
– Het assessment wordt onvoldoende benut tijdens de vervolgopleiding.
Referenties:
1. Stuiver. Assessments moeten uitval aiossen beperken. Med Contact 2015;4:122-25.
2. Roberts et al. Utility of selection methods for specialist medical training: A BEME systematic review. Med Teach 2018;40(1):3-19.