Promoveren

Informatie
Auteurs
J.C. Mattijsen
S. van Goor
Organisatie
De Geneeskundestudent
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Probleemstelling:

In het onderzoeksrapport “Promoveren of profileren” van De Geneeskundestudent bleek dat een op de twee studenten wil promoveren en dat een op de drie twijfelt. Van de studenten die willen promoveren zou 26,2% dit niet willen als het geen invloed heeft op het verkrijgen van een opleidingsplek. Daarnaast is 88,0% van de studenten van mening dat je door promoveren geen vaardigheden opdoet waardoor je een betere arts wordt. Uit de cijfers kan geconcludeerd worden dat een aanzienlijk percentage van geneeskundestudenten in Nederland promoveert voor het verkrijgen van een opleidingsplek (1). De visie van studenten dat promoveren belangrijk is bij vervolgopleidingen kan mogelijk bijdragen aan snelle groei van promovendi in de gezondheidswetenschappen. De mening van opleiders ten aanzien van promoveren als basis van het selecteren van een arts in opleiding tot specialist (AIOS) is onduidelijk. Welke invloed heeft promoveren volgens opleiders bij het aanstellen van een AIOS? Word je volgens hen een betere arts door promoveren? En wat vinden specialisten van promoveren om te specialiseren? In dit onderzoek poogden wij op deze vragen antwoord te geven.

Methode:

De data is vergaard middels een digitale enquête bestaande uit 15 vragen, welke van 20 juni t/m 18 juli 2018 werd opengesteld. De verkregen data uit de enquête zijn geanonimiseerd. De enquête werd naar 4866 medische opleiders verstuurd. Er zijn geen respondenten geëxcludeerd. De gegevens zijn geanalyseerd middels Microsoft Excel en SPSS statistics versie 25.0, waar nodig is statistisch getoetst met de Chi-Square test.

Resultaten (en conclusie):

De enquête is in totaal door 1088 medisch opleiders ingevuld. Een meerderheid van de medisch ziekenhuisspecialisten (55,8%) is van mening dat promoveren een grote invloed heeft op de kans om een opleidingsplek te krijgen. In de huisartsgeneeskunde is dit percentage 9.5% en bij de sociale geneeskunde 8.9%. Slechts 3,1% van de medisch ziekenhuisspecialisten geeft aan dat promoveren totaal geen invloed heeft op de kans op een opleidingsplek. Van diezelfde ziekenhuisspecialisten geeft 35% aan dat je van promoveren geen betere arts wordt. Daarnaast komt naar voren dat 65,3% van de opleiders van mening is dat promoveren met als primaire doel om in de opleiding te komen een slechte zaak is.

Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat een promotietraject voornamelijk binnen de ziekenhuisspecialismen een prominente rol inneemt voor het verkrijgen van een opleidingsplek.

Discussie :

Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de mening van opleiders ten aanzien van de rol van promoveren in de toelating tot de opleiding tot medisch specialist.

Onze conclusie is gebaseerd op de perceptie van opleiders, de werkelijke invloed die promoveren op het verkrijgen van een opleidingsplek heeft, blijft onbekend. Er komt naar voren dat promoveren een grote invloed heeft op toelating tot de opleiding bij ziekenhuisspecialismen. Bijna twee derde van de opleiders vindt het echter bezwaarlijk wanneer studenten promoveren om te specialiseren. Er bestaat dus een verschil tussen de algemene mening van (ziekenhuis)specialisten en de realiteit binnen de selectie. Tot slot is gebleken dat de meerderheid van de ziekenhuisspecialisten niet vindt dat je van promoveren een betere arts wordt. Ten behoeve van de diversiteit van kwaliteiten binnen een specialisme vakgroep, de kwaliteit van onderzoek en de te leveren zorg, zou het daarom goed zijn om de huidige selectieprocedure voor het aanstellen van een AIOS te evalueren.

Referenties:

(1) Ghedri A, Bontje W (Ed.), Abdelmoumen A (Ed.). Promoveren of profileren? Ontleend aan De Geneeskundestudent https:

//www. degeneeskundestudent.nl/f/files/download/documenten/ onderzoeksrapport-promoveren-2018.pdf

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee