Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het afgelopen half jaar is het geneeskunde-onderwijs in sneltreinvaart gedigitaliseerd. Om studenten naast de reguliere lessen ook te ondersteunen op persoonlijk vlak, biedt de afdeling Medische Psychologie van het Amsterdam UMC (locatie VUmc) online bijeenkomsten mindfulness als keuzeonderdeel in de serie intervisiebijeenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn bestemd voor coassistenten en voor studenten die vrijwillig bij een COVID-afdeling werken en vinden plaats in een videoconferentie met max. 6 deelnemers. De bijeenkomsten worden begeleid door een gecertificeerde mindfulness-trainer. Coassistenten doen aandachtsoefeningen en wisselen daarnaast ook ervaringen uit, waarin de trainer verdieping aanbrengt. Door deze combinatie vinden studenten erkenning voor hun ervaringen en kunnen zij tot rust komen.
Om de kwaliteit van een online mindfulness-bijeenkomst te waarborgen, moet zowel de groepsveiligheid als de digitale privacy bewaakt worden. Alleen dan kunnen de positieve effecten van live mindfulness-bijeenkomsten ook bij online mindfulness-sessies bereikt worden (1).
In deze interactieve NVMO workshop maken deelnemers kennis met de (digitale) mindfulnessoefeningen. Zij leren hoe ze deze zelf in digitale trainingen of intervisiebijeenkomsten kunnen inzetten. Daarnaast worden er tips gegeven voor het vergroten van de groepsveiligheid bij videoconferencing en het beschermen van de digitale privacy.
Doel:
Deelnemers aan de NVMO-workshop
ervaren zelf wat de effecten van de online gegeven mindfulnessoefeningen zijn,onderzoeken op welke manier deze oefeningen [online gegeven mindfulnessoefeningen] studenten kunnen helpen [om] meer ontspanning te ervaren,leren de randvoorwaarden voor het geven van digitale mindfulness,krijgen inzicht in de didactische vaardigheden, die nodig zijn voor het geven van online mindfulness-oefeningen,krijgen handvatten om online mindfulness zelf op te zetten voor studenten.
Doelgroep:
Docenten, curriculumontwikkelaars, studenten en andere geinteresseerden met (enige) ervaring met of kennis over mindfulness.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Activiteiten:
De workshop start met met een korte kennismakingsoefening. Daarna zoeken we de rust op door verschillende mindfulness-oefening te ervaren. Deze oefeningen zijn zo aangepast, dat ze online gegeven kunnen worden. Daarna blijft er voldoende tijd over voor essentiële vragen over groepsveiligheid, bescherming van privacy, randvoorwaarden en implementatie.
Opbrengst:Naast het ervaren van diverse mindfulness-oefeningen en het begrijpen van de opbouw van een online mindfulness-bijeenkomst, krijgen de deelnemers tips over didactische vaardigheden bij een online mindfulness-bijeenkomst: Bijvoorbeeld:
hoe creëer je verdieping tijdens de nabespreking? Welke woorden gebruik je om coassistenten op hun gemak te stellen? Hoe ga je om met hevig geëmotioneerde coassistenten? Ten slotte wordt er besproken hoe deelnemers elementen van deze workshop kunnen implementeren in hun eigen onderwijs.
Referenties:
1. M.P.J. Spijkerman, W.T.M. Pots, E.T. Bohlmeijer (2016). Effectiveness of online mindfulness-based interventions in improving mental health: A review and meta-analysis of randomised controlled trials Clinical Psychology Review, 45 (2016), pp. 102-114
Max aantal deelnemers :
20