Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Afgelopen half jaar hebben alle faculteiten digitaal onderwijs ontwikkeld. Aan het Amsterdam UMC (locatie VUmc) volgen derdejaarsstudenten een reeks communicatiepractica: ‘Regie in Lastige Situaties’. In deze lessen leren zij omgaan met o.a. breedsprakig, eisend en grensoverschrijdend gedrag, door te oefenen met trainingsacteurs. Hoewel training in het hanteren van lastige situaties op het eerste gezicht vooral in fysieke aanwezigheid mogelijk lijkt, zijn we i.v.m. Covid-19 in april 2020 toch omgeschakeld naar digitale ‘live’ lessen, via de videobel-app ‘Zoom’. We hebben daarvoor een methode ontwikkeld waarbij zes studenten in een digitale Zoom-les van twee uur oefenen met trainingsacteur, onder leiding van een docent. Met deze methode zijn goede ervaringen opgedaan in het afgelopen studiejaar.
Enerzijds blijken gedrag en emotie vrij goed over te brengen te zijn, ondanks het scherm. Anderzijds vraagt het veel ballen hoog te houden als docent. Daarnaast heb je te maken met de uitdagingen dat een deel van de non-verbale communicatie wegvalt, de concentratiespanne vaak van kortere duur is en de motivatie van studenten minder goed valt na te gaan. Studenten gaven desalniettemin aan de lessen als zeer effectief te ervaren.
Doel:
De workshop-deelnemers:
worden zich bewust van de mogelijkheden van digitale communicatielessen, specifiek m.b.t. het hanteren van lastige situaties.ervaren het effect van digitale communicatielessen door zelf actief te oefenen en te observeren.doen inspiratie op voor het toepassen van dergelijk onderwijs in hun eigen curriculum.
Doelgroep:
Docenten, studenten, en curriculumontwikkelaars genees- of verpleegkunde.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Activiteiten:
Deelnemers aan deze workshop volgen in Zoom een digitale communicatieles met acteur, waarbij twee deelnemers kort een lastige situatie oefenen, die meteen wordt nabesproken. De deelnemers loggen in vanaf verschillende plaatsen in het congrescentrum/ vanaf thuis. Na het lesgedeelte worden de eigen ervaringen besproken, mogelijke toepassingen in de eigen onderwijspraktijk verkend en is er gelegenheid vragen te stellen aan de acteur. Deze nabespreking is samen in de workshopruimte, óf digitaal in Zoom.
Opbrengst
Deelnemers worden zich bewust van de mogelijkheden van digitaal communicatieonderwijs: wat loopt anders dan normaal? Hoe kun je toch een veilige setting creëren om te oefenen? Welke aandachtspunten zijn er voor de acteurs die deze lessen spelen? Wat vraagt het van de docenten? En hoe werk je docenten en acteurs in?
NB. Voor deelname is het meebrengen van een eigen laptop essentiëel.
Referenties:
–
Max aantal deelnemers :
20