Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Een postinitiële master volgen, naast je normale werk, vraagt veel. Het is belangrijk om zicht te hebben op de meerwaarde van de opleiding voor het (latere) werkveld, vanuit het perspectief van de student, de docent, de patiënt én de zorgorganisatie die de student in staat stelt om te studeren. Ook de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) vraagt om een heldere verbinding tussen opleiding en de latere praktijk. De vraag is hoe een opleiding daar een goed en actueel beeld van heeft en maatschappelijke relevantie vormgeeft.
Postinitiële masteropleidingen bieden een programma van kennisvermeerdering en competentieontwikkeling, zoals leiderschapsontwikkeling. Alumni zullen veelal een ambassadeursrol of koploperfunctie gaan bekleden in het expertisegebied van de doorlopen master. In de postinitiële master Kwaliteit en veiligheid in de patiëntenzorg (PIM KVP) zien wij dat, alhoewel niet getwijfeld wordt aan het nut en de nieuw verworven vaardigheden, alumni en bestuurders nog zoekende zijn naar de optimale rol voor de afgestudeerden en welk profijt de organisatie mag verwachten. De bedoelde verspreiding van kennis en kunde over een organisatie(-eenheid) heen vindt niet vanzelf plaats. Omgekeerd is ook de vraag of praktijkervaringen en –ontwikkelingen voldoende de opleiding in kunnen komen.
Boundary crossing is het centrale thema in deze sessie.
Doel:
Met elkaar exploreren van mogelijkheden voor postinitiële opleidingen voor een optimale aansluiting op behoeften in de praktijk en de horizon te verbreden. De volgende vragen zullen centraal staan:
Welke competenties hebben studenten nodig voor ‘boundary crossing’ op individueel, interpersoonlijk en institutioneel niveau? Hoe leren zij dat?
Veldverkenning over grenzen heen: hoe zorgt de opleiding voor aansluiting met veranderende behoeftes van zorgorganisaties, student, patiënt en maatschappelijke ontwikkelingen? Hoe benut de student de meerwaarde van de opleiding tijdens en na de studie voor zichzelf én de zorgorganisatie?
Welke bevorderende en belemmerende factoren zijn er om grenzen over te gaan, gezien vanuit de verschillende perspectieven van een student, alumnus, opleiding en de zorgorganisatie?
Welke strategieën gebruiken opleidingen en studenten om de verbinding tussen opleiding en werkveld te verstevigen?
Doelgroep:
Docenten, studenten, (opleidings-)coördinatoren, onderwijskundigen
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Start: kennismaking en inventariseren van de leerbehoefte van de aanwezigen (10 minuten).
Interactief verkennen: de onder ‘doel’ gestelde vragen worden verkend en bediscussieerd met interactieve werkvormen (piramidediscussies/wereldcafé) (40 minuten).
Presentatie van succesvolle interventies, aanvullingen vanuit deelnemers (15 minuten)
Samenvatting van de opbrengsten tot gezamenlijk gegenereerde praktische tips over het nut, de uitdagingen en de kansen van het overbruggen van ervaren grenzen om de opbrengst van de studie meer te laten floreren in de praktijk (10 minuten).
Zie draaiboek.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
40