Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In de NVMO werkgroep Klinische Vaardigheden denken vertegenwoordigers van de Nederlandse en Vlaamse faculteiten na over het vaardigheidsonderwijs. Bij de ontwikkeling van het nieuwe Raamplan 2020, dat een andere opzet heeft dan de versie van 2009 en vrijheid geeft voor de opleidingen om binnen het gegeven kader van competenties, kennis en vraagstukken rondom ziekte en gezondheid een verder invulling aan de eigen opleiding te geven, is een lijst met vaardigheden (lichamelijk onderzoek en aanvullende vaardigheden als venapunctie, infuus aanbrengen, hechten etc.) die veel faculteiten gebruikten om hun onderwijs vorm te geven vervallen. Omdat duidelijk werd dat de raamplancommissie een dergelijke ‘afvinklijst’ niet terug wilde laten komen in het nieuwe raamplan heeft de werkgroep een, regelmatig te herzien, document opgesteld met daarin een overzicht van de minimale vaardigheden die volgens de leden van de werkgroep behandeld moeten worden in het geneeskundecurriculum. Bouwen we daarmee een nieuw heilig huis? Of zijn niet alle vaardigheden (handmatige bloeddrukmeting, CVD, kloppijn sinus) nodig en is dit juist een moment om te ‘schoppen’ tegen die afvinklijsten en na te denken over de ideale vaardigheden van de basisarts?
Doel:
Identificeren van heilige huisjes in het vaardigheidsonderwijs. Gaan we ze koesteren of schoppen we ze om? Hoe gaan we om met de vrijheid in het nieuwe Raamplan?
Doelgroep:
Docenten, studenten, beleidsmakers, artsen, iedereen betrokken bij of geïnteresseerd in klinische vaardigheden
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie over het nieuwe raamplan en hoe de werkgroep Klinische Vaardigheden daarop een overzicht heeft gemaakt van vaardigheden voor de basisarts worden de aanwezigen verdeeld in kleine subgroepjes met de vraag om enkele heilige huisjes in het vaardigheidsonderwijs te identificeren. Gezamenlijk stellen we een lijst samen van heilige huisjes. Elk subgroepje krijgt vervolgens 1 of 2 onderzoeken waarover ze kunnen discussiëren of dit een heilig huisje is dat gekoesterd moet worden of dat er tegenaan geschopt mag worden.
Nadat de groepjes hebben kunnen aangeven wat er uit de discussies is gekomen, bespreken we centraal in hoeverre een overzicht van minimale vaardigheden nuttig is voor de geneeskunde opleidingen of dat we hiermee teveel een nieuw heilig huis aan het bouwen zijn, waar het raamplan probeert om dit juist wat meer los te laten.
Voor de deelnemers bestaat de opbrengst uit kennismaking met de werkgroep Klinische Vaardigheden en het meedenken over vaardigheden voor de basisarts. De werkgroep neemt de feedback mee voor een volgende versie van de opgestelde vaardighedenlijst die na afloop zal worden rondgestuurd.
Referenties:
NFU Raamplan 2009
NFU Raamplan 2020
Max aantal deelnemers :
50