Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Voor de auteurs van het Raamplan 2020 was de leidende vraag: “Wat zijn de belangrijkste competenties die een basisarts anno 2025 moet beheersen?” Het antwoord wordt in het nieuwe Raamplan geformuleerd per CanMEDS-competentiedomein. De uitwerking voor het competentiedomein Professionaliteit is: “De arts zet zich in voor de gezondheid en het welzijn van zowel individuele patiënten als van (groepen van) de bevolking door ethisch verantwoorde praktijkvoering die voldoet aan de vigerende gedragsnormen en regelgeving, door zorg te dragen voor de eigen persoonlijke gezondheid en welbevinden en door goed samen te werken met andere zorgprofessionals.” Vergeleken met het Raamplan 2009 wordt in het Raamplan 2020 meer aandacht gegeven aan persoonlijk leiderschap en een levenslang lerende houding, en het zorgdragen voor eigen gezondheid en welzijn.
De uitwerking van de einddoelen van het Raamplan in de onderwijspraktijk kan verschillende vormen aannemen. Deze Ronde tafel discussie heeft tot doel te bespreken hoe dat nu gebeurt in onze curricula, wat beter kan, en vooral wat er nog ontbreekt en aandacht verdient. De NVMO-werkgroep Professionaliteit beoogt een ‘Curriculum Professionaliteit’ te ontwerpen, en zal hiervoor gebruik maken van de opbrengst van deze ronde tafel.
Doel:
Ervaringen en idealen uitwisselen over de mogelijkheden die er in gezondheidszorgopleidingen kunnen worden geboden om studenten op te leiden tot professionals volgens de richtlijnen van het Raamplan 2020
Bespreken wat er nu gebeurt in onze curricula, wat beter kan, en vooral wat er nog ontbreekt en aandacht verdient.
Suggesties inventariseren om tot een ‘Curriculum Professionaliteit’ te komen.
Doelgroep:
Docenten, studenten, beleidsmakers van opleidingen in de gezondheidszorg
Opzet: activiteiten en opbrengst:
“Droomsessie” in de vorm van een piramidediscussie. Eerst krijgt iedere deelnemer de gelegenheid om zelf te “dromen”, waarna een uitwisseling in tweetallen volgt. Per twee wordt een ideaal beschreven. Ieder tweetal fuseert met een ander tweetal, en in deze nieuw samengestelde groep wordt opnieuw een ideaal geformuleerd. Moderatoren verzamelen de gedroomde idealen en schrijven die op flappen. In een tweede piramide-ronde bespreken de deelnemers mogelijkheden om hun idealen ook daadwerkelijk te realiseren in de eigen onderwijssetting. Ook deze ideeën worden geïnventariseerd en op flappen geschreven. In een laatste ronde bekijken de deelnemers de flappen, en geven zij hun voorkeuren aan. Na afloop van deze ronde tafel-sessie hebben de deelnemers hun idealen over het onderwijs van professionaliteit in gezondheidszorgopleidingen geformuleerd en met elkaar ideeën ontwikkeld hoe die idealen ook echt gerealiseerd zouden kunnen worden in de eigen onderwijssetting. De leden van de NVMO werkgroep Professionaliteit zijn na afloop geïnformeerd over idealen en suggesties van de deelnemers en kunnen die input gebruiken om een Curriculum Professionaliteit te ontwikkelen.
Referenties:
Raamplan 2020, in voorbereiding.
Max aantal deelnemers :
100