Het hoe-wie-wat-waar van opleiden voor grensoverschrijdende zorg in Europa

Informatie
Auteurs
D.M.L. Verstegen
J.A. Beuken
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Steeds vaker lijkt de Europese Unie grensoverschrijende gezondheidszorg aan te moedigen (zoals in Regulation (EC) No 883/2004, artikel 20). Hoewel grensoverschrijdende zorg voordelen kan hebben voor zowel patiënten als zorgprofessionals, is een Europees zorgnetwerk, waarbij grensoverschrijdende zorg gestructureerd plaatsvindt, nog geen vanzelfsprekendheid.

Uit recent onderzoek blijkt dat zowel patiënten als zorgprofessionals in grensregio’s veel uitdagingen ondervinden in grensoverschrijdende zorg. Voorbeelden zijn taalbarrieres, en verschillen in procedures, opleiding, beleid en cultuur. We verwachten dat grensoverschrijdende zorg in de toekomst ook buiten de grensregio’s vaker voor zal komen, waardoor steeds meer patiënten en professionals deze uitdagingen gaan ondervinden. Maar hoe bereiden we zorgprofessionals voor op grensoverschrijdende Europese zorg?

Sommige uitdagingen, zoals een gebrek aan kennis van de organisatie van de zorg of de opleiding en taakomschrijving van zorgprofessionals in andere landen, lijken opgelost te kunnen worden met onderwijs. Lokale opleidingsinitiatieven vormen een goede eerste stap, maar we willen ook kijken naar mogelijkheden om (een selectie aan) onderwijs breder te integreren en uitwisseling van kennis en ervaring te stimuleren. Zo kunnen we ook zorgprofessionals buiten de grensregio’s voorbereiden op de complexiteit van Europese zorg.

Welke mogelijkheden zijn er voor Europese zorg en de betrokkenheid van zorgprofessionals en patiënten? Als we naar die verschillende mogelijkheden kijken, wat betekent dat dan voor de opleiding van onze zorgprofessionals? Dat zijn de kernvragen van de rondetafelsessie.

Doel:

In deze rondetafelsessie buigen we ons over de vraag hoe we zorgprofessionals met opleiding kunnen voorbereiden voor de mogelijke groei van Euopese zorg. We bespreken de verschillende mogelijkheden voor de toekomst van Europese zorg waarna we met deelnemers verder denken over de opleidingsbehoeften bij deze mogelijkheden.

Doelgroep:

Opleiders, zorgprofessionals, studenten

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Kennismaking

Opzet:

Voorstelrondje moderatoren en deelnemers, inclusief ervaring grensoverschrijdende zorg

Opbrengst:

Ervaringen uitwisselen, ervaring deelnemers inschatten

Introductie onderwerp

Opzet:

Presentatie door moderatoren over onderzoeksactiviteiten

Opbrengst:

Kennisoverdracht aan deelnemers

Mogelijkheden van Europese zorg

Opzet:

Deelnemers kijken naar mogelijkheden voor de toekomst van Europese zorg en discussiëren over de implicaties voor zorgprofessionals

Opbrengst:

Mogelijkheden toekomst Europese zorg en zorgprofessionals

Inventarisatie opleiding

Opzet:

Deelnemers inventariseren op basis van eerder besproken mogelijkheden de implicaties
voor opleiding

Opbrensgt:

Mogelijke opleidingselementen om de zorgprofessional voor te bereiden op Europese zorg

Afronding

Opzet:

Moderatoren en deelnemers vertalen discussie naar (eigen) praktijk, tijd voor vragen

Opbrengst:

Vertaling naar eigen praktijk

Referenties:

Beuken JA, Verstegen DML, Dolmans DHJM, et alGoing the extra mile — cross-border patient handover in a European border region: qualitative study of healthcare professionals’ perspectivesBMJ Quality & Safety Published Online First: 04 March 2020. doi: 10.1136/bmjqs-2019-010509

Max aantal deelnemers :

25

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee