Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Een voorwaarde voor veilige patiëntenzorg is een open werkklimaat waarin iedereen op de werkvloer elkaar durft aan te spreken, van de net begonnen stagiaire tot aan de professor die bijna met pensioen is. In de praktijk valt dat niet mee. Een compliment geven, lukt meestal nog wel maar iemand aanspreken op iets dat verkeerd gaat of dreigt te gaan, vinden we een stuk lastiger. Helemaal als dit iemand betreft die hoger in de hiërarchie staat, iemand die het zich snel persoonlijk aantrekt, of als het iemand is waarmee een afhankelijkheidsrelatie (zoals een coassistent met een beoordelaar) bestaat. Uit angst voor een nadelig effect op de samenwerking zien we veel te vaak af van het aanspreken van een collega. De hiërarchie wint het dan vaak van het gezonde verstand. En hier laten we kansen liggen om de patiëntenzorg zo veilig mogelijk uit te voeren.
Vindt u het (soms) lastig om collega’s op respectvolle, constructieve en zorgvuldige wijze van feedback te voorzien of hebt u moeite met het ontvangen van feedback? Vraagt u zich af hoe u studenten kunt leren goed met feedback om te gaan? Kom bij ons langs.
In deze workshop dagen wij u op ludieke wijze uit om zelf te ervaren hoe u op verschillende manieren feedback kunt geven dan wel ontvangen. Ook leert u hoe u uw studenten op een ongedwongen manier feedbackvaardigheden kunt aanleren.
Wij inspireren u graag. En u zult merken: na afloop van deze workshop loopt u met meer energie de deur uit dan toen u binnenkwam!
Doel:
Het verbeteren van (het aanleren van) feedbackvaardigheden, door middel van het opdoen van nieuwe inzichten en het verkrijgen van praktische handvatten.
Doelgroep:
Onderwijsontwikkelaars en (medisch) docenten, opleiders, studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Opzet workshop
Introductie en toelichting (10 min)
Plenaire opwarmer (5 min)
Oefeningen (45 min)
Kritische reflectie (10 min)
Afsluiting 5 min
Opbrengst
Deelnemers ervaren diverse methodes van feedback geven/ontvangen en krijgen meer inzicht in de belemmeringen die hierbij, vaak onbewust, een rol spelen. Dit kan bijdragen aan een betere teamsamenwerking en efficiëntere communicatie waardoor de patiëntenzorg veiliger wordt.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
25 (meer deelnemers mogelijk als toeschouwer)