Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Goed onderwijs vraagt docenten en opleiders die gemotiveerd én gekwalificeerd zijn voor de onderwijs- en opleidingstaken die zij uitvoeren. Daar is iedereen het over eens. De huidige manier van kwalificeren sluit echter niet altijd goed aan bij de praktijk in gezondheidszorgopleidingen. Zo zijn er docenten met maar één specifieke onderwijstaak of opleidingstaken in de kliniek, waarvoor een (volledige) BKO niet past, en ligt er binnen de academische onderwijskwalificatie veel nadruk op cursorisch onderwijs.
Entrustable Professional Activities (EPA’s) bieden een mogelijkheid om bij het opleiden en beoordelen van docenten/opleiders beter aan te sluiten bij de opleidingspraktijk. EPA’s zijn taken die aan professionals toevertrouwd worden zodra zij daarvoor competent zijn; tot dusverre vooral toegepast in medische (vervolg)opleidingen (Ten Cate, 2013; Ten Cate et al., 2015). Vanuit het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht hebben wij op basis van onderzoek EPA’s voor docenten/opleiders in gezondheidszorgopleidingen opgesteld en onderzoeken wij de toepasbaarheid van deze EPA’s. Vooral het bekwaam verklaren volgens het ‘entrustment’-concept van EPA’s is daarbij een uitdaging: wanneer is iemand ‘bewezen bekwaam’?
De in de Utrechtse context opgedane ervaringen en inzichten willen we in deze ronde tafel delen en verbreden naar een bredere, nationale discussie over bruikbaarheid van EPA’s, met name bekwaamverklaringen, bij het opleiden van docenten/opleiders.
Doel:
Aan het einde van de bijeenkomst hebben de deelnemers (hernieuwd) inzicht opgedaan in de mogelijkheden van het toepassen van EPA’s bij het kwalificeren van docenten/opleiders in gezondheidszorgopleidingen. Daarnaast formuleren we met de deelnemers aanbevelingen voor het gebruiken van het ‘entrustment’ concept bij de beoordeling van docenten/opleiders.
Doelgroep:
Docenten, opleiders, studenten, aios, onderwijskundigen en beleidsmedewerkers geïnteresseerd in didactische professionalisering.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We starten met een korte presentatie over de stand van zaken rondom gebruik van EPA’s voor het opleiden en kwalificeren van docenten in het gezondheidszorgonderwijs. Daarna inventariseren we via Mentimeter associaties van deelnemers bij “bekwaam verklaren”.
Op basis van literatuuronderzoek presenteren we vervolgens beoordelingsmethodieken die gebruikt kunnen worden voor ‘bekwaam verklaren’. Daarna gaan de deelnemers aan de hand van stellingen en concrete onderwijs-EPA’s in vier subgroepen met elkaar in gesprek over hoe het bekwaam verklaren van docenten/opleiders er in verschillende opleidingen (HBO, WO, Medische Vervolgopleidingen) idealiter uitziet. Plenair worden resultaten nabesproken en vertaald in aanbevelingen.
Referenties:
Cate, O. ten. (2013). Nuts and Bolts of Entrustable Professional Activities. Journal of Graduate Medical Education, 5(1), 157–158. https://doi.org/10.4300/JGME-D-12-00380.1
Cate, O. ten, Chen, H. C., Hoff, R. G., Peters, H., Bok, H., & Schaaf, M. van der. (2015). Curriculum development for the workplace using Entrustable Professional Activities (EPAs): AMEE Guide No. 99. Medical Teacher, 37(11), 983–1002. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1060308
Max aantal deelnemers :
28