Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Samenwerken met en voor patiënten is één van de kerncompetenties van een arts. Gezamenlijke besluitvorming (shared-decision-making) is hier een onderdeel van. In het medisch onderwijs wordt echter relatief weinig aandacht besteed aan zorgvuldige besluitvorming met een patiënt, binnen een afdelingsoverleg of op bestuurlijk niveau.
In het UMC Groningen is gezamenlijke besluitvorming prominent aanwezig in het onderwijs aan studenten over medische-ethiek en in een aantal nascholingen over samenwerking voor aios en medisch specialisten. Daarbij wordt de Digitafel ingezet om alle deelnemers aan het onderwijs of de bijscholing optimaal te betrekken bij de oordeels- en besluitvorming en om deze besluitvorming zo inzichtelijk mogelijk te laten verlopen.
De Digitafel bestaat uit een touch-screen van 1,5 m2 (grote iPad), waarop begrippen, argumenten en denkprocessen zichtbaar en manipuleerbaar kunnen worden gemaakt. De deelnemers aan een Digitafel sessie kunnen zo hun argumentatie met elkaar delen en door manipulatie op de Digitafel systematisch met elkaar bespreken. Een ‘Tafelheer of –dame’ (docent) bereidt de sessie voor en stuurt zo nodig het proces bij.
De Digitafel kan zinvol worden ingezet in situaties waarin studenten of zorg professionals moeten (leren) redeneren en beslissen over complexe onderwerpen, zoals ethische en klinische dilemma’s, maar ook bij het helpen van patiënten die voor een moeilijke keuze staan.
Doel:
De deelnemers leren de meerwaarde kennen van de Digitafel bij (het onderwijs over) gezamenlijke besluitvorming.
Doelgroep:
De workshop is bedoeld voor docenten en andere zorgprofessionals die zoeken naar onderwijs- en werkvormen om de discussies en besluitvorming in (studie)groepen over abstracte en complexe thema’s te stimuleren en om de (leer)effecten hiervan te vergroten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte uitleg over de Digitafel krijgen 6 tot 8 deelnemers aan de hand van een klinische casus de gelegenheid om hun argumenten voor- of tegen een bepaald standpunt uit te wisselen teneinde te komen tot een gezamenlijk standpunt. De overige deelnemers kunnen het besluitvormingsproces op de Digitafel volgen via een (tweede) beeldscherm. In een tweede sessie bouwen 6 tot 8 andere deelnemers voort op de eerste sessie. Aan het einde van de workshop bespreken we op basis van de ervaringen van de deelnemers de (meer)waarde van de Digitafel en staan we tevens kort stil bij onze ervaringen met de Digitafel in het medisch-ethisch onderwijs en andere settings.
Na de workshop weten de deelnemers hoe zij de Digitafel kunnen gebruiken om studenten en zorgprofessionals te stimuleren tot en effectiever te laten leren over gezamenlijke besluitvorming.
Referenties:
Haan L: Het vraagstuk op (de digi)tafel leggen. B.Sc. scriptie, Hanzehogeschool, Groningen. 2018
Max aantal deelnemers :
20