Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De overlevingskansen na een hartstilstand zijn sterk afhankelijk van de tijd die verstrijkt voor een omstaander start met correcte reanimatie. De huidige reanimatiecursussen maken gebruik van reanimatiepoppen en simulatie van een scenario om Basic Life Support (BLS) aan te leren. De huidige simulaties komen echter vaak onvoldoende overeen met de realiteit, waardoor men bij een geobserveerde hartstilstand soms te laat of niet start. Virtual Reality (VR) is een veelbelovend medium om reanimatie aan te leren, omdat men hierbij scenario’s kan creëren die nauw aansluiten op de realiteit.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Analyse van gesprekken met docenten reanimatie leverde de volgende vereisten voor een VR-training voor BLS op. Een VR-toepassing dient qua scenario en techniek de huidige ERC (European Resuscitation Council) richtlijnen te volgen. Na het doorlopen van de applicatie zou de student een rapport moeten ontvangen waarin zowel techniek als scenario beoordeeld worden. Deze formatieve evaluatie kan de student dan gebruiken om zijn handelingen aan te passen naar een volgende simulatie toe. Dit rapport kan ook gebruikt worden om de evolutie in de tijd van de student op te meten. Om een goed beeld te krijgen van de correcte uitvoering van reanimatietechniek dient de toepassing gekoppeld te zijn aan een manikin die feedback geeft over compressie- en ventilatieparameters, maar tegelijk ook zorgt voor haptische feedback. De VR-toepassing dient met realistische personen, materialen en omgevingen ontwikkeld te worden zodat de student een volledige immersie ervaart. Om deze immersie nog meer te bereiken, opteren we om de toepassing Nederlandstalig te ontwikkelen. De voorkeur gaat uit naar draadloze VR-headsets zodat er volledige bewegingsvrijheid wordt bekomen in VR.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit marktonderzoek blijkt dat er een divers aanbod is aan trainingen voor BLS, maar dat deze niet voldoen aan de noden van ons onderwijs. Zo zijn er tot op heden geen Nederlandstalige toepassingen op de markt, wat afbreuk doet aan de immersiviteit voor Nederlandstalige studenten. Verder hebben slechts een aantal applicaties een koppeling met elektronische feedback manikins en is de integratie van de gegevens van deze manikins in het finale rapport slechts beperkt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Een VR-toepassing die het volledige scenario van BLS beoordeelt en niet enkel de compressie- en ventilatieparameters bestaat tot op heden nog niet, terwijl dat belangrijk is voor het correct aanleren van reanimatie. Het koppelen van een elektronische feedback manikin die de huidige ERC-richtlijnen volgt aan het scenario in VR is hierin cruciaal. De eerste proof-of-concept, ontwikkeld aan de KU Leuven, toont aan dat bovengenoemde functionaliteiten technologisch haalbaar zijn. De toepassing zal begin 2023 voor het eerst ingezet worden in het onderwijs. Dit project behoort tot het clusterproject biomedische actoren van de toekomst.