Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Voor een effectieve toepassing van het flipped classroom concept is het handelen van de docent en student met betrekking tot de voorbereidende zelfstudie en het contactonderwijs van cruciaal belang. Dit onderzoek brengt het docenthandelen in een flipped classroom in kaart evenals de percepties van studenten tegenover docenthandelen. Vanwege de COVID-19 pandemie vond het onderzoek in een online setting plaats. Centrale vragen zijn:
1. Hoe passen docenten het concept flipped classroom toe in online werkcolleges?
2. Wat is de perceptie van studenten tegenover het docenthandelen in online werkcolleges?
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Voor de beantwoording van onderzoeksvraag 1 zijn:
-9 online werkcolleges aan de hand van twee observatieschema’s, de Active Learning Inventory Tool (ALIT) en het Classroom Discourse Observation Protocol (CDOP), geanalyseerd.
-3 online focusgroepinterviews afgenomen.
Voor de beantwoording van onderzoekvraag 2 zijn:
-5 semi-gestructureerde studenteninterviews afgenomen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
1. Hoe passen docenten docenten het flipped classroom concept toe in online werkcolleges?
a)Uit de analyses op basis van CDOP kwam naar voren dat:
-Docenten 810 keer een student- of docentgestuurde strategie gebruikten waarvan 58% docentgestuurd zijn en 31% studentgecentreerd.
-Bij docentgestuurde strategieën vooral informatie delen, uitleggen en evalueren voorkomen.
-Bij studentgecentreerde strategieën vooral kennis ophalen bij de student wordt toegepast.
b)Uit de analyses op basis van de ALIT bleek dat:
-Vooral gebruik gemaakt werd van casuïstiek als activerende werkvorm. Daarnaast bleek dat 34% van de tijd gebruikt werd voor activerende werkvormen.
d)Uit de docenteninterviews kwamen drie cruciale elementen naar voren:
onderwijsvoorbereiding door de student (‘wat moet je doen met studenten die het of niet hebben voorbereid of ondanks voorbereiding het niet hebben begrepen?’), de positionering van Flipped Classroom in het onderwijsconcept en de interactie in een online leeromgeving.
2. Wat is de perceptie van studenten tegenover het docenthandelen in online werkcolleges?
Docenten kon je laagdrempelig benaderen en de online interactie met de docenten verliep soepel. Tegelijkertijd waren medestudenten niet altijd actief en bleek het lastig studenten hierop aan te spreken. Voorbereiding van de online werkcolleges bleek vaak niet nodig omdat het werkcollege ‘prima te volgen was zonder de voorbereidende opdrachten te maken’.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Doorbreken van de cirkel van het niet voorbereiden van onderwijs door studenten en het hanteren van docentgestuurde strategieën is nodig om het Flipped Classroom effectiever te laten verlopen.
Referenties (max. 2):
Amburg J.A. e.a. (2007). A tool for measuring active learning in the classroom. American Journal of Pharmaceutical Education, 71 (5), article 85.
Kranzfelder P. e.a. (2019). The classroom discourse observation protocol (CDOP): A quantative method for characterizing teacher discourse movements in undergraduate STEM Learning Environments. PLOS ONE, July 17.