Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In de afgelopen decennia is het MDO (multidisciplinair overleg) vast onderdeel geworden van de medische praktijk. In een MDO bespreken zorgprofessionals van verschillende disciplines (variërend van 5-30 personen) diagnose en behandelplan voor patiënten.
Zowel in de media (Medisch Contact) als in de onderzoeksliteratuur1 worden suggesties gedaan voor optimale inrichting en samenwerking. Meestal constateert men dat het MDO efficiënter benut kan worden en dat timemanagement, besluitvorming, werkplezier en teamgevoel niet altijd optimaal zijn. Veelal worden checklists aangeprezen om het MDO te stroomlijnen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In het Amsterdam UMC heeft men voor een aanpak gekozen waarin de MDO-leden samen leren en bediscussiëren wat voor hun eigen MDO de beste werkwijze is en hoe hun samenwerking versterkt kan worden. Hiervoor is een korte MDO-training ontwikkeld. Het MDO wordt twee maal geobserveerd door twee gedragswetenschappers en geëvalueerd door alle MDO-leden middels een vragenlijst. Hiervan wordt een sterkte-zwakteanalyse gemaakt die wordt teruggekoppeld aan de MDO-leden in een aparte bijeenkomst van een uur waarin gezamenlijk verbeterpunten worden geformuleerd. Alle MDO’s van Amsterdam UMC kunnen één keer per twee jaar deelnemen. Gemiddeld wordt de MDO Observatietraining 20 keer per jaar gegeven.
De MDO-training is onderdeel van het multidisciplinaire en interprofessionele trainingsprogramma TeAMZ (Training en Assessment Medische Zorgprofessionals). De filosofie van dit programma is: train de teams die in de dagelijkse praktijk met elkaar samenwerken, train de situaties die in de dagelijkse praktijk voorkomen en train vaardigheden die de volgende dag toegepast kunnen worden. De focus ligt op niet-technische vaardigheden als communiceren, samenwerken, leiderschap, speaking-up en reflectie.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De gedragswetenschappers zien het MDO als taaksysteem waarin de leden van elkaar afhankelijk zijn om gezamenlijke doelen en concrete resultaten te realiseren. Om optimale resultaten te behalen is het belangrijk dat alle MDO-leden de doelen (wat wordt al dan niet besproken), werkwijze (wie doet wat wanneer) en manier van samenwerken (hoe discussiëren wij) onderschrijven. Ook de randvoorwaarden (ruimte, ICT) zijn van cruciaal belang. De training biedt ruimte om hierover in discussie te gaan en afspraken te maken.
In totaal hebben in 2021 achttien MDO-trainingen plaatsgevonden. Uit evaluaties blijkt dat 99% van de MDO-leden de training zou aanbevelen aan anderen. De training scoorde gemiddeld een 8,2.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De kracht van deze training is dat MDO-leden met elkaar het gesprek aangaan en zelf verbeterpunten formuleren. Hierdoor ontstaan er heldere, concrete, gezamenlijke doelen waar alle MDO- leden zich eigenaar van voelen. Dit versterkt de onderlinge samenwerking. De minimale tijdsinvestering (10 minuten vragenlijst invullen, 1 uur overleg) maakt de training bovendien geschikt voor de drukke medische praktijk.