Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Bij de meest recente curriculumhervorming van de Bacheloropleiding Geneeskunde aan de Universiteit Hasselt werden verschillende initiatieven genomen om de aanwezigheid en zichtbaarheid van de patiënt als persoon te vergroten, het inzicht in persoonsgerichte zorg te vergroten en een patiëntgerichte houding bij studenten te ontwikkelen: de patiëntambassade, interdisciplinaire casuïstiek en zorgpadstages. Deze innoverende initiatieven werden naadloos geïntegreerd in het curriculum, met maximale aansluiting bij de leerlijnen en oog voor inhoudelijke coherentie.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Patiëntambassadeurs dragen met authentieke en persoonlijke getuigenissen bij tot het onderwijs. Ze belichten aspecten van ziektebeleving die niet in de medische handboeken beschreven worden en geven aan wat voor hen het verschil maakt tussen betere en minder goede zorg. Ze stimuleren studenten om breder te kijken en te bevragen.
Onze studenten ontmoeten patiëntambassadeurs in formele en informele context, doorheen het hele bachelorcurriculum. De patiëntambassadeurs vormen onderling een hechte community, nemen ook deel in extracurriculaire activiteiten en zijn vertegenwoordigd in het opleidingsbestuur.
Interdisciplinaire casussen bieden inzicht in het multidimensionaal en interdisciplinair karakter van de zorg. Ze belichten de samenwerking tussen patiënten en hun omgeving en medische, paramedische en informele zorgverleners die hierbij kan ontstaan (360° blik).
Door de zorg vanuit verschillende disciplines, rollen en perspectieven te beschouwen, krijgen studenten meer inzicht in de specifieke engagementen van verscheidene actoren en de synergie die tussen hun rollen kan ontstaan.
Interdisciplinaire casussen worden opgebouwd rond het verhaal en de ervaringen van de patiënt. Ze integreren sprekers uit de zorg en andere domeinen, zoals het wetenschappelijk onderzoek, justitie, het beleid, of het middenveld. Ze kunnen on- of off-campus plaatsvinden (vb. in een rust-of verzorgingstehuis of ziekenhuis).
In het integratievak gaan studenten op zoek naar een correcte diagnose en gepaste behandeling, rekening houdend met de impact van ziekte en zorg op het leven van de patiënt. Hierbij wordt initieel vertrokken vanuit diverse casussen, waarbij gaandeweg nieuwe informatie en onderzoeksresultaten worden vrijgegeven. Vervolgens volgen studenten twee weken langhet pad van een patiënt in het ziekenhuis. Hierbij lopen zij mee met verschillende (niet-)medische zorgverleners die voor de betrokken patiënt zorgen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit informele en formele feedback blijkt dat de verscherpte aandacht voor het patiëntperspectief en interdisciplinariteit van de zorg door onze studenten, patiëntambassadeurs en staf als grote meerwaarde ervaren wordt. De opleiding creëerde ruimte voor authentieke getuigenissen en laagdrempelige contacten tussen studenten, patiënten en actoren uit verschillende sectoren en disciplines. Dit stimuleert studenten tot het stellen van nieuwe en andere vragen. We hopen daarnaast tevens het empathisch vermogen en de motivatie van onze studenten te verhogen, wat uit toekomstige metingen zal moeten blijken.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
–