Binnenstebuiten: aan de start van de opleiding geneeskunde

Informatie
Auteurs
E.M. van Zandwijk
J. van Horssen
M.E. van Strien
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Studenten die starten met de opleiding hebben vaak een beeld van de opleiding en hun toekomstperspectief wat niet goed overeen komt met de verwachtingen die de opleiding heeft van de studenten. Daarnaast zijn ze vaak niet goed voorbereid op een academische studie waarin ze zelf aan zet zijn en hun competenties, zoals communicatie en samenwerking, verder moeten ontwikkelen. In de VS worden bij diverse opleidingen zogenaamde ‘bootcamps’ ingezet om studenten bij de start van hun studie kennis te laten maken met elkaar en wat ze de komende jaren te wachten staat tijdens hun studie[1]. Binnen een bootcamp krijgen studenten vakinhoudelijke kennis en is er uitgebreid aandacht voor soft skills als samenwerken. We verwachten dat de introductie van een bootcampmaand niet alleen de overgang van middelbare school naar universiteit vergemakkelijkt maar ook zal leiden ’betere academische en sociale vaardigheden[2]

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Waar de student voorheen de opleiding startte met een vierweeks vakinhoudelijke cursus ‘Huid en Afweer’ volgden zij dit jaar de nieuwe cursus ‘Binnenstebuiten’. In deze cursus zijn onderwijselementen uit de cursus Huid en Afweer verweven met nieuwe practica, zelfstudieopdrachten en staan competenties als communicatie, leiderschap en samenwerking centraal. Deze competenties worden op verschillende manieren getoetst, bijvoorbeeld door een formatieve kennistoets, een eindverslag en eindpresentatie

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Volle collegezalen, zelfs in de laatste week van de cursus en groepjes studenten die verspreid over de faculteit samenwerken aan opdrachten. De studenten werken meer samen dan voorgaande jaren en zijn daarbij zelf aan zet om hun competenties te ontwikkelen. Ook docenten ervaren dat er meer zij interactie tijdens de colleges; Studenten wachten niet tot het laatste moment met het stellen van vragen maar doen vanaf het begin actief mee.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Uit evaluaties zal nog blijken of verwachtingen beter op elkaar afgestemd zijn en of studenten beter voorbereid de volgende cursus in gaan. Er is meer inzicht verkregen in structuren en randvoorwaarden die belangrijk zijn om een wijziging in een lopend curriculum aan te brengen. Deze vernieuwing laat zien dat er voldoende mogelijkheden zijn om op microniveau experimenteren met onderwijs- en toetsvormen en om zo meer aandacht te geven aan de verschillende competenties die beschreven staan in het Raamplan arts opleiding 2020. Dergelijke onderwijsinnovaties vormen tevens de basis van de aanstaande curriculumherziening.

Referenties (max. 2):

[1] Berridge, C., Jain, S., Biyani, C.S., Defining Boot Camp: A Supporting Literature Review. South-East Asian Journal of Medical Education (2019) 3;13, 3-6.

[2] Woodall G.S., Herrera R., Thompson J.R., Ortega J.C., Is an Early Start the Best Start?: Evaluating the Effectiveness of a Political Science Summer Bridge Program, Journal of Political Science Education (2017) 13:4, 447-463.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee