Patientparticipatie in het masterfase onderwijs: de ervaringsdeskundige aan het woord over de impact van ziekte

Informatie
Auteurs
J. van der Weide
L.A. . Berghuis
M.M. Bouma
Organisatie
Medisch Centrum Alkmaar
Noordwest Ziekenhuisgroep
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Context/probleemstelling of aanleiding

In het Klinisch Trainingsonderwijs (KTO) in Noordwest is al langere tijd ervaring met patiëntparticipatie op kleine schaal en via informele contacten. Uit de literatuur blijkt dat patiëntenparticipatie in het onderwijs zorgt dat het onderwijs beter aansluit op de wensen en behoeften van de patiënt/ervaringsdeskundige en dat studenten beter voorbereid zijn op deze persoonsgerichte zorg.
Het onderwijs wordt erg goed ontvangen door coassistenten en als positief ervaren door de ervaringsdeskundigen. Hierdoor is de wens ontstaan om deze vorm van onderwijs gestructureerd in elk KTO te organiseren. Het benaderen van geschikte ervaringsdeskundigen is, net als het vormgeven van deze lessen, een uitdaging.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In het kader van haar afstudeerstage onderwijswetenschappen schreef Lisa Berghuis voor Noordwest een adviesrapport over patiëntparticipatie in het medisch onderwijs. Een advies was om de cliëntenraad erbij te betrekken. Met medewerking van de cliëntenraad is een enquête gestuurd naar een patiëntenpanel met als belangrijkste vraag of men zou willen bijdragen aan het onderwijs. Uit de ruim 70 enthousiaste reacties werden een aantal patiënten benaderd. In openhartige gesprekken werd de medisch ziektegeschiedenis besproken en vooral de belangrijkste boodschap: de communicatie tussen arts en patiënt.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Op basis van deze gesprekken is er in samenspraak tussen ervaringsdeskundige en docent een lesopzet gemaakt. Hierbij is veel ruimte voor de studenten om vragen te kunnen stellen. In de lessen neemt de ervaringsdeskundige de rol als presentator en de docent als moderator.

De lessen worden als waardevol gezien door de studenten. Zij vinden het prettig om langer bij het verloop van een ziekte stil te kunnen staan en ook is er meer bewustwording van de impact van de ziekte. De mogelijkheid om in kleine groepen persoonlijke vragen te kunnen stellen aan de ervaringsdeskundige wordt erg gewaardeerd. De ervaringsdeskundigen geven aan dat zij zich gehoord voelen en graag hun bijdrage aan de lessen leveren.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Het betrekken van de cliëntenraad bij de selectie van patiënten is een effectieve wijze om de juiste ervaringsdeskundigen te benaderen.

Belangrijk is om de docent als moderator aanwezig te laten zijn. Deze kan de les sturen, stimuleren tot vragen stellen en de tijd bewaken.

Bespreek vooraf met de ervaringsdeskundige wat de kernboodschap is. De ervaring leert dat er uit alle aandachtspunten een keuze gemaakt moet worden.

Bij de start van de masterfase worden de lessen ingevuld met klinisch redeneren, later in de opleiding is er aandacht voor de beleving van de ziekte.

De lessen met ervaringsdeskundigen worden erg gewaardeerd door alle betrokkenen.

Referenties (max. 2):

Pelzang, R. (2010). Time to learn: understanding patient-centred care. British journal of nursing, 19(14), 912-917.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee