Effect van simulatietraining op flexibele bronchoscopie vaardigheden van Nederlandse longartsen in opleiding

Informatie
Auteurs
E.C.F. van der Gerretsen
E.H.F.M. van der Heijden
F.W.J.M. Smeenk
J.T. Annema
L. Crombag
M. Groenier
W. N. K. A. van Mook
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Catharina Ziekenhuis
MUMC+
Radboudumc
Universiteit Maastricht
Universiteit Twente
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Op competentie gebaseerde bronchoscopie simulatietraining kan een aanvulling zijn op werkplekleren voor aios Longziekten. Sinds 2020 is er daarom een bronchoscopie simulatietraining voor aios Longziekten landelijk geïmplementeerd in Nederland. Dit heeft geleid tot uniforme training en toetsing, voordat de aiossen gaan scopiëren op patiënten. In deze studie evalueerden wij de effecten van deze landelijke bronchoscopie simulatietraining op de bronchoscopievaardigheden van de aios Longziekten.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Deze studie betreft een nationaal pre-test post-test onderzoek. Sinds 2020 moeten alle Nederlandse longartsen in opleiding een bronchoscopie simulatietraining met goed gevolg voltooid hebben voordat zij een bronchoscopie op patiënten (onder supervisie) mogen uitvoeren. In dit eendaagse programma, gegeven in zeven simulatiecentra verspreid over Nederland, oefenen twee aiossen hun bronchoscopievaardigheden in een vooraf gedefinieerd gestructureerd programma op een Virtual Reality simulator (Surgical Science®) onder begeleiding van een longarts. De aiossen oefenden met het manipuleren van de bronchoscoop (Taak 1) en navigeren met de bronchoscoop en anatomie (Taak 3). Uitkomstmaten betroffen aantal wandcontacten voor Taak 1 en benodigde tijd en expertoordeel voor Taak 3. Voor dit laatste werd een gevalideerd beoordelingsinstrument gebruikt, aangepast aan de simulatiesetting (1). Dit instrument bestaat uit 10 items en een eindbeoordeling op een vijfpuntsschaal (1 is zeer slecht, 5 uitmuntend). De aiossen werden beoordeeld door een ervaren longarts.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

64 aiossen namen deel aan deze landelijke training. Wij observeerden een gemiddelde afname van 33% in het aantal wandcontacten voor Taak 1 (pre: 2.9 ± 1.1 wandcontacten, post: 2.0 ± 0.7 wandcontacten, P=.004), een gemiddeld 53% kortere bronchoscopietijd voor Taak 3 (pre: 10.0 ± 2.7 minuten, post 4.7 ± 0.7 minuten, P<.001) en een verbetering in de behaalde eindbeoordelingen gemeten met het beoordelingsinstrument (pre mediaan: 2.0 [IQR=1.0], post mediaan: 4.0 [IQR=1.25], P<.001).

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Een eendaagse, landelijk ingevoerde, bronchoscopie simulatietraining resulteerde in een verbetering van bronchoscopievaardigheden waarbij de kwaliteit van de uitvoering significant verbeterde, terwijl de bronchoscopietijd op de simulator halveerde. Deze studie laat zien dat het begin van de leercurve van bronchoscopievaardigheden snel en goed geleerd kan worden met dit simulatieprogramma. Dit heeft niet alleen voordelen voor de aiossen, maar ook voor de patiënten, voor wie de bronchoscopie minder belastend zal zijn.

Referenties (max. 2):

1) Konge, L. et al. Respiration 2012; 83:53-60

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee