Debriefing om de vorming van illness scripts te bevorderen bij studenten verpleegkunde; leren van onze patiënten. Een design-based onderzoek.

Informatie
Auteurs
C.J. Vreugdenhil
E. J. F. M. Custers
J.T.P. Dobber
R.A. Kusurkar
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Hogeschool van Amsterdam
Open Universiteit
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het klinisch redeneren van studenten kan aangewakkerd worden door hen te begeleiden bij het gebruiken van hun patiëntervaringen voor de ontwikkeling van eigen illness scripts [1]. Door debriefing aan het einde van een dienst worden studenten uitgenodigd om patiëntervaringen te verwoorden, te koppelen aan eerder opgedane kennis en verbanden te leggen. Ons doel is om een debriefing methode voor praktijkstages, gebaseerd is op illness script theorie, te ontwikkelen, te implementeren en te evalueren. Om te waarborgen dat de debriefing past bij onze studenten, hun begeleiders, cultuur en workflow van de afdelingen, participeren praktijkopleiders in alle fasen van dit onderzoek.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

We kozen de design-based onderzoeksmethode, waarin we vier cycli van planning, actie, observatie en reflectie doorlopen om tot een ontwerp, het testen, meting en evaluatie te komen. Er worden 3 workshops met actieve werkvormen georganiseerd voor praktijkopleiders, met als doel: probleem definiëren, kennis delen over theorie en onderzoek, vaststellen van ontwerpvoorwaarden, ontwerpen en het ontwerp verfijnen door georganiseerde tegenspraak. De ontworpen debriefing methode wordt getest in de praktijk, en indien nodig bijgesteld. In de laatste cyclus wordt het effect in kaart gebracht door studenten te vragen om na de debriefing een mindmap te tekenen over een klinisch probleem of aandoening. Deze mindmaps worden geanalyseerd met mindmap analyse. [2].

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De gekozen aanpak spreekt de praktijkopleiders aan omdat ze hun expertise kunnen inzetten voor het verbeteren van studentenbegeleiding bij klinisch redeneren.. De 2 workshops zijn goed geëvalueerd, inmiddels zijn 13 praktijkopleiders zijn betrokken bij het onderzoek. De resultaten van workshop-opdrachten, evaluaties en reflecties, getranscribeerde bijeenkomsten en focusgroepen worden t.z.t thematisch geanalyseerd. Het testen in de praktijk (op 6 afdelingen) en de bepaling van het effect bij studenten volgen dit na- en voorjaar.

Alle betrokkenen worden op de hoogte gehouden met nieuwsbrieven, zij kunnen in 1 of meer cycli participeren.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Een design-based onderzoek is moeilijk te plannen, het past zich aan de context, deelnemers en ontwikkelingen aan. De rolcombinaties van onderzoeker, projectleider en collega is spannend.

De gekozen methode lijkt ook deuren te openen om onderzoek, samenwerking en ontwerpen te omarmen. Het definitieve ontwerp en de resultaten van de analyses zullen gerapporteerd worden in de posterpresentatie op het congres.

Referenties (max. 2):

Cutrer, W.B., W.M. Sullivan, and A.E. Fleming, Educational strategies for improving clinical reasoning. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care, 2013. 43(9): p. 248-57.Koul, R., R.B. Clariana, and R. Salehi, Comparing several Human and Computerbased methods for scoring Concept maps and Essays. J. Educational Computing Research, 2005. 32(3): p. 227-239.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee