Persoonsgerichte coaching – Constructive alignment van de coachlijn en coachee in de master Biomedical Sciences

Informatie
Auteurs
A.B. van der Waart
E.N. Blaney Davidson
L.D. Houtman
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De master Biomedical Sciences van de Radboud universiteit in Nijmegen heeft een coachlijn die de studenten in hun professionele ontwikkeling ondersteunt. Dit bestaat uit een aantal groepsbijeenkomsten en een vijftal individuele gesprekken, waarvoor vooraf gedefinieerde onderwerpen zijn geformuleerd waarop de studenten voorafgaand aan het gesprek op papier reflecteren.

Gedurende het eerste cohort studenten (academisch jaar 2020-2022) hebben wij geïdentificeerd dat er veel te verbeteren valt aan het huidige traject, dat nu draait in een “eerste versie”. Zo zijn er geen leerdoelen geformuleerd voor de student, is er een misalignment tussen de onderwerpen en de fase van ontwikkeling van de student alsmede de onderwerpen en de onderwijsvormen, is de toets beperkt tot afvinken van aantal gesprekken, en zijn er geen EC gereserveerd voor bijbehorende studielast van dit verplichte onderdeel binnen de master. Ook houdt de huidige opzet van het coachtraject onvoldoende rekening met de diversiteit aan achtergronden van onze studentenpopulatie, waarbij zowel culturele verschillen, verschillen in vooropleiding en verschillen in ervaring met coaching een grote rol spelen. Kortom: hoog tijd om persoonsgerichte coaching te gaan doen op basis van constructive alignment van de coachleerlijn met het ontwikkelproces van de coachee.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Binnen dit project inventariseren we de huidige situatie door evaluaties uit te zetten onder de huidige studenten en alumni over zowel hun ervaring binnen de huidige coachlijn, alsook hun verwachtingen en wensen van de ideale situatie. Daarnaast gaan we in gesprek met experts stakeholders, zowel (interfacultaire) experts op gebied van coaching en onderwijsontwikkeling, zoals ook de mogelijk toekomstige werkgevers van de studenten in het werkveld.

Als tweede deel van het project zetten we deze opgedane kennis om in expliciete leerdoelen, ontwikkelen we passende leeractiviteiten en tijdslijn om deze doelen te behalen, en de daarbij horende gepaste toetsing. Als laatste punt wordt de studiebelasting voor de student doorberekend om voor deze verplichte coachlijn binnen de master ook studiepunten te kunnen toekennen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Tijdens het NVMO congres presenteren en bediscussiëren wij de resultaten van de evaluaties onder studenten, experts en stakeholders, en de daaruit volgende opzet voor een constructive alignment van de coachleerlijn met het ontwikkelproces van de coachee.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Hoewel het eindproduct zich zal vormen op basis van de wensen van studenten en stakeholders, verwachten we dat we een nieuwe coachlijn zullen voorstellen waarin niet langer een one-size-fits-all programma beschikbaar is, maar eerder een tool-box waaruit elementen genomen kunnen worden die van toepassing zijn, hoge relevantie hebben en passen bij de fase en ontwikkeling waarin de individuele student zich op dat moment bevindt. Tijdens de NVMO zullen we de op dat moment opgedane inzichten in coaching in professionele vorming delen.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee