Richting een naadloze puzzel – Hoe maak je een wendbaar curriculum uit losse elementen waarin toch opbouw in diepgang kan plaatsvinden?

Informatie
Auteurs
A.B. van der Waart
E.N. Blaney Davidson
L.D. Houtman
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Studenten die de master Biomedical Sciences volgen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen stellen hun masterprogramma volledig zelf samen op basis van hun persoonlijke interesses en carrière perspectief door middel van cursussen, een thesis en stages. De cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar gekozen worden om zo een individueel programma samen te stellen. Dit zorgt voor veel vrijheid, maar ook voor complexiteit. Om de student richting te geven, kiezen de studenten een specialisatie waarin een zestal vakken wordt aangeboden om een basis te bieden van het vakgebied van interesse. De samenstelling van het cursusaanbod binnen de specialisatie Immunology and Host Defence is opgebouwd uit eerder bestaande losse cursussen waardoor ze niet bewust op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor passen ze als puzzelstukken van het grotere geheel niet helemaal perfect in elkaar. En misschien is de puzzel als geheel ook niet helemaal compleet. Dit zorgt ervoor dat er verschillende vragen boven komen drijven in deze relatief nieuwe setting: Als we kijken naar het aanbod vanuit de bril “Immunology and Host Defence”, behalen de studenten dan wel alle leerdoelen die daarbij passen? En is er voldoende opbouw in diepgang? Is er overlap tussen de verschillende cursussen? Mist er iets in het cursusaanbod om de leerdoelen compleet te maken? Kortom: het geheel is niet opgebouwd vanuit het gedachtengoed om een mooi geheel te vormen, naadloos op elkaar aan te laten sluiten, en de studenten optimaal voor te bereiden op hun carrière als onderzoeker in de “immunology and host defence”. En dat willen we natuurlijk wel!

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Onze droom is een betere puzzel te kunnen waarmaken waarin studenten alsnog, zoals het curriculum ooit ontworpen is, kunnen kiezen voor afzonderlijke puzzelstukken, maar waar er desondanks een verdieping plaatsvindt naarmate er meer puzzelstukken beter op elkaar aan kunnen sluiten. De hoofdvraag van ons onderzoek is dan ook: Hoe bouw je een verdiepend curriculum uit losse onderdelen die naadloos op elkaar aansluiten, samen voor verdieping zorgen en een helder gedefinieerd compleet pakket zijn, maar toch onafhankelijk van elkaar gevolgd kunnen worden?
Hiervoor zal ons vertrekpunt een scoping review zijn, gericht op het ontwikkelen van een flexibel curriculum in combinatie met het creëren diepgang. Daarnaast gebruik we co-design1 bestaande uit de probleemanalyse, einddoelbepaling, probleemuitwerking en evaluatie. Naast het uitvoeren van het literatuuronderzoek zullen wij een breed netwerk van experts benaderen, welke verschillende relevante ervaringen en kennis hebben op het gebied van (flexibel) curriculumontwikkeling. Als derde pijler zullen we een uitgebreide evaluatie uitzetten onder (oud)-studenten, betrokken docenten en overige betrokkenen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Tijdens het NVMO congres zullen we de resultaten van dit project presenteren en bediscussiëren, wat zal bijdragen aan een plan van implementatie voor een wendbaar curriculum uit losse elementen mét opbouw in diepgang binnen de specialisatie Immunology and Host Defence.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Ten tijde van het schrijven van dit abstract is het project nog in zijn vroege fase. Wanneer we dit zullen presenteren zijn we verder in dit project, waardoor we verwachten belangrijke punten boven water gehaald te hebben die voor het publiek van de NVMO zeer relevant zullen zijn.
Wel zijn we op experimentele basis al elementen in bestaand onderwijs aan het toepassen die studenten de mogelijkheid geeft om te verdiepen in onderwerpen naar keuze. Waarbij er zeer diverse eindproducten opgeleverd worden, elk met een eigen expertise. Mocht ons project nog niet op een punt zijn dat we op basis van het onderzoek relevante leermomenten kunnen delen, zullen we in elk geval deze casuïstiek inbrengen als potentiële elementen.

Referenties (max. 2):

Albinsson L., Lind M., and Forsgren O. (2007). Co-Design: An approach to border crossing, Network Innovation. In P. Cunningham, P and & M. Cunningham, M (Eds), Expanding the Knowledge Economy: Issues, Applications, Case Studies.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee