Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Uit onderzoek is gebleken dat veel studenten ineffectieve leerstrategieën toepassen en hun lange termijn leren overschatten1. Aanbevelingen voor leerstrategieën zijn vaak gebaseerd op een artikel van Dunlosky, et al. uit 2013, waar tien leerstrategieën worden beoordeeld op hun generaliseerbaarheid en bruikbaarheid. Echter, een recente meta-analyse toont dat effectiviteit van leerstrategieën sterk afhangt van opleidingsniveau en vakgebied2. Om (leven lang) leren bij (bio)medische studenten te ondersteunen is nader onderzoek nodig welke leerstrategieën het meest effectief zijn voor deze groepen en hoe dit het beste aangeleerd kan worden. Middels een pilot studie bij eerstejaars klinische technologie studenten werd allereerst onderzocht wat het huidige gebruik en de perceptie van de effectiviteit van leerstrategieën is.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In deze pilot studie namen 39 eerstejaars klinische technologie studenten (LUMC, TU Delft en ErasmusMC) deel. Na een beknopte beschrijving van twaalf veelgebruikte leerstrategieën tijdens een fysiek college werden ze middels een vragenlijst (in het Engels via Mentimeter) gevraagd hun top drie leerstrategieën te selecteren wat betreft gebruik, perceptie van de effectiviteit op korte termijn (slagen voor toets), en lange termijn. Vervolgens werd gevraagd welke alternatieve leerstrategieën ze toepassen, en eventueel wat hun beweegredenen zijn om leerstrategieën die ze als effectief beschouwen toch niet te gebruiken.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De top drie meest gebruikte leerstrategieën van klinische technologie studenten waren ‘practice testing’, ‘summerisation’ en ‘rereading’. De drie leerstrategieën die als meest effectief werden beschouwd voor korte termijn waren ‘practice testing’, ‘summerisation’ en ‘self-explanation’, en voor lange termijn ‘elaborative interrogation’, ‘distributed practice’ en ‘self-explanation’. Alternatieve leerstrategieën die werden benoemd waren o.a. stampen en extra bronnen raadplegen, en daarnaast werden omschrijvingen gegeven die in feite overeenkomen met de besproken leerstrategieën. De redenen die het vaakst genoemd werden om een effectief ingeschatte leerstrategie toch niet te gebruiken zijn een grote tijdsinvestering en het gebrek aan motivatie.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Twee van de drie meest gebruikte leerstrategieën werden ook genoemd als meest effectief voor leren op korte termijn, terwijl leerstrategieën die werden genoemd als meest effectief op de lange termijn niet veel gebruikt werden in deze groep studenten. Dit suggereert dat indien deze studenten hun keuze voor leerstrategieën baseren op de ingeschatte effectiviteit, dit betrekking heeft op korte termijn effectiviteit. Verder onderzoek is nodig om te onderzoeken welke leerstrategieën het meest effectief zijn voor lange termijn leren voor (bio)medische studenten en hoe ze gemotiveerd kunnen worden om effectieve(re) leerstrategieën in te zetten.
Referenties (max. 2):
Biwer F, et al. Fostering Effective Learning Strategies in Higher Education – A Mixed-Methods Study. J Appl Res Mem Cogn. 2020;9(2):186-203.
Donoghue GM, Hattie JAC. A Meta-Analysis of Ten Learning Techniques. Front Educ. 2021;6:581216.