Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Het vernieuwde Beroepsprofiel Verpleegkundig Specialist (2019) is door de minister aanvaard in 2020. Op basis hiervan is een Landelijk Opleidingsprofiel van de opleiding tot Verpleegkundig Specialist (2020) ontwikkeld en een Richtlijn praktijkleren voor de opleiding van de verpleegkundige in opleiding tot specialist (2020). Fontys MANP heeft deze richtlijn vertaald in 17 sub-EPA’s.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Er zijn vijf generieke EPA’s geoperationaliseerd op landelijk niveau en deze zijn door Fontys MANP vertaald in 17 sub-EPA’s. Sinds september 2021 werkt Fontys MANP in het Praktijkleren met deze sub-EPA’s. De verschillende specialismen van de verpleegkundig specialist komen tot uiting in het afbakenen van het expertisegebied op het raakvlak van care & cure met 10 ingangsklachten, 10 ziektebeelden, 6 co morbiditeit en 4 verpleegkundig diagnoses. De vios verzamelt bewijsmateriaal in een digitaal portfolio rondom de 17 sub-EPA’s op verschillende supervisieniveaus gedurende de opleiding. Zo kan de vios bijvoorbeeld laten zien dat ze op de sub-EPA persoonsgerichte consultvoering en anamnese afnemen en lichamelijk onderzoek aan het einde van semester 1 kan functioneren onder beperkte supervisie. De sub-EPA’s regievoeren en bijzondere gesprekssituaties komen pas in semester 3 aan bod. Aan de hand van de vertrouwenscriteria – vermogen, integriteit, betrouwbaarheid, bescheidenheid, pro activiteit – komen vios, praktijkopleiders en studiecoach aan het einde van elk semester tot een gedegen oordeel over de voortgang.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het gesprek over wat een praktijkopleider een vios toevertrouwd is veel gemakkelijker te voeren. De vios krijgt gerichte feedback op de nog te ontwikkelen competenties en heeft helder voor welke ingangsklachten en ziektebeelden zij al onder beperkte supervisie kan handelen. Voor de vios die aan de opleiding begint is het veel eenduidiger wat van haar wordt verwacht. Het leerproces komt sneller op gang en is gemakkelijker te monitoren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De sub-EPA’s zijn concreet genoeg en generiek toepasbaar in de verschillende zorginstellingen in de huisartsenzorg, ziekenhuiszorg en ouderenzorg. Het formuleren van een afgebakend expertisegebied per opleidingsplaats zorgt voor een specifieke toepassing van de sub-EPA’s en zijn behulpzaam in het leerproces. Het gesprek voeren over “wat vertrouw je de vios toe?” is relevant omdat de praktijkopleiders op de werkvloer het op die manier ook ervaren. In het leerproces is makkelijker te monitoren of iemand de transitie van verpleegkundige naar verpleegkundig specialist als (regievoerend) behandelaar maakt en waar de ontwikkeling meer aandacht vraagt.
Referenties (max. 2):
Pool, I. & Ten Cate, O. (2020). Begeleiden en bekwaam verklaren met entrustable professional activities (EPA’s). Onderwijs en gezondheidszorg, nummer 6, p. 16-20.
V&VN VS (2019). Beroepsprofiel Verpleegkundig Specialist. Utrecht: V&VN. 1e1695a6-2020-01-09-beroepsprofiel-verpleegkundig-specialist.pdf (cstor.eu)