Coachende specialist of specialistische coach? Een vignettenstudie naar coachvoorkeuren van studenten geneeskunde

Informatie
Auteurs
A.E.M. van Vianen
A.H. Fris
A.P.J. de Pagter
E.A.J. van Hooft
M. de Hoog
Organisatie
Erasmus MC
Universiteit van Amsterdam
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het Erasmus MC biedt artsen (Challenge & Support programma) en geneeskundestudenten (het MATCH project) de mogelijkheid gesprekken met een – door henzelf gekozen – coach te voeren. In de medische praktijk wordt veelvuldig de vraag gesteld of het voor de effectiviteit van coaching belangrijk is dat een coach een medische beroeps- of opleidingsachtergrond heeft. In een eerste onderzoeksproject onderzoeken we in hoeverre geneeskundestudenten de beroepsachtergrond van de coach belangrijk achten bij hun coachkeuze.

In het MATCH project kiezen masterstudenten geneeskunde op basis van introductiefilmpjes een coach met een medische achtergrond die hen zal ondersteunen bij het maken van een loopbaankeuze. In een vooronderzoek hebben we een eerste groep studenten (N = 58) gevraagd hun coach-keuze te motiveren. Zij gaven de volgende redenen voor het kiezen van een coach: (1) de medische specialisatie van de coach, (2) een algemene positieve indruk, (3) positieve persoonlijkheidseigenschappen (zoals vriendelijkheid), en (4) ervaren gelijkenis met de coach.

Deze redenen komen ook naar voren in onderzoek naar de wijze waarop mensen anderen waarnemen en waarderen (onderzoek naar sociale perceptie). Uit dit onderzoek blijkt dat mensen hun (eerste) indruk en waardering van een persoon baseren op diens vermeende competentie (vaardigheid en intelligentie) en warmte (betrouwbaarheid en vriendelijkheid) (Fiske et al., 2007). Daarnaast spelen gevoelens van gelijkenis met de andere persoon een rol (Montoya et al., 2013)

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In dit onderzoek vragen we studenten om de competentie (coachingsvaardigheden en kennis) en warmte (vriendelijkheid en empathie) van en gelijkenis met een beschreven coach te beoordelen en aan te geven in hoeverre ze de coach zouden kiezen.

We gebruiken een 2×2 between-subjects vignette design. Geneeskundestudenten krijgen willekeurig één van de vier coachbeschrijvingen voorgelegd. De coachbeschrijvingen variëren in beroepsachtergrond (medisch specialist of adviseur talentontwikkeling) en ervaring (veel of weinig) met de doelgroep (geneeskundestudenten).

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De dataverzameling van deze vignettenstudie start eind 2022.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Uit een voorstudie bleek dat geneeskundestudenten die deelnamen aan het MATCH coach-programma een voorkeur hadden voor coaches met eenzelfde medische achtergrond, maar ook dat ze hen beoordeelden op competentie, warmte en gelijkenis. In een vignetten studie onderzoeken we in hoeverre beroepsachtergrond van de coach (wel/geen medicus) een rol speelt bij de coachkeuze en welke mechanismes aan die keuze ten grondslag liggen.

Referenties (max. 2):

Fiske ST, Cuddy AJC, Glick P. Universal dimensions of social cognition: warmth and competence. Trends Cogn Sci. 2007;11(2):77–83.

Montoya, R. M., & Horton, R. S. (2013). A meta-analytic investigation of the processes underlying the similarity-attraction effect. Journal of Social and Personal Relationships, 30(1), 64-94.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee